Daniel Ricciardo mocht tijdens de Grand Prix van Hongarije officieel als coureur weer instappen in de koningsklasse. De 34-jarige coureur vervangt Nyck de Vries naast Yuki Tsunoda bij het zusterteam van Red Bull, AlphaTauri. En het was zeker geen slecht weekend voor de Australiër. Hij wist zich op zaterdag al voor zijn teamgenoot te kwalificeren, zondag finishte hij ook voor Tsunoda, ondanks een incident tijdens de openingsronde. "Best vroeg in de race, bij bocht 1 werden we van achteren geraakt. Dus dat bracht me naar de staart van het veld en daarna zat ik een beetje achter een treintje, met Logan Sargeant, Guanyu Zhou en nog iemand anders", licht Ricciardo toe aan de pers, waaronder RacingNews365 . Hij had weinig last van de crash en kon zijn race verder vervolgen. "De auto was oké , ik heb er even naar gekeken na de race. Er was wel een beetje schade bij de achterkant van de diffuser. Maar het team zei dat het prima was, en zo voelde het ook. Ik had graag willen zeggen dat we nog een seconde harder hadden kunnen gaan, maar de auto was soort van prima." Het doel van dit weekend was dan ook niet om de snelste op de baan te zijn. "We hebben wat minder topsnelheid. Dus het doel van dit weekend was om de ultieme strategie te hebben."
"Dat was niet mijn fout"
"Zelfs met deze nieuwe auto's is het moeilijk om te volgen op dit circuit. Dus zodra de mensen voor me naar binnen gingen, en dat deden ze best vroeg in de race volgens mij, voelde ik de grip in mijn banden terugkomen. Dus ik dacht: oké, laten we kijken wat we kunnen doen in vrije lucht, en dat bleek beter. Vervolgens gingen we relatief vroeg naar binnen en ik denk dat we terugkwamen in verkeer. En toen wist ik al dat, wat we ook doen, we later weer in vrije lucht moesten zien te komen, omdat het zo moeilijk was voor ons om te volgen." Over het algemeen is de kersverse AlphaTauri-coureur tevreden over zijn race op de Hungaroring. "Ik voelde me best goed op de banden. Ze raakten snel grip kwijt vanwege de hogere temperaturen maar waren wel te managen. Daarom voelde ik me ook zeker om een gok te nemen op de mediums, en keken we vanaf daar wel weer verder. Dus behalve de eerste bocht, wat niet mijn fout was, vond ik het een heel goede race." Misschien had een top 10-klassering er zelfs wel ingezeten: "Ik weet niet wie er als tiende is gefinisht. We zullen vanavond naar zijn snelheid gaan kijken. Ik denk als we voor waren gebleven en onze positie bij de start hadden kunnen behouden, dat we echt voor de punten hadden kunnen vechten."
De AlphaTauri spreekt meer zijn taal
Het was fijn voor de Australiër dat hij niet de hele race naar de achterkant van één auto hoefde te kijken. "Dat was erg belangrijk. Anders was het denk ik ook een ontmoedigende race geweest. En er zijn nog genoeg vragen om te beantwoorden. Ik heb veel geleerd van het tempo in vrije lucht en een aantal gemaakte fouten, waardoor ik leer wat de auto leuk vindt en wat niet." Hij is dan ook trots. "Eerlijk gezegd, om hier weer te staan na acht maanden fysiek niet een raceafstand gereden te hebben, en dan helemaal hier, op één van de zwaardere circuits. Dit is een van de grootste glimlachen die ik nu heb, ik voelde me daar echt goed." Een totaal andere ervaring dan bij McLaren. Daar wil Daniel wel wat over loslaten: "Om wat voor reden dan ook sprak de McLaren-auto normaal gesproken niet mijn taal en zeker wel die van Lando (Norris), en hij weet wel het maximale uit dat ding te krijgen. Maar ja, vorig jaar was een beetje een impasse en het was heel moeilijk om daaruit te komen. Een beetje vrije tijd en daarna een vers nieuw team is waarschijnlijk het beste voor mij geweest. En dat is alles wat ik kan vragen, progressie. En om weer voor nieuwe lessen open te staan. Dat is belangrijk."
Meest gelezen