© Getty Images / Red Bull Cotentpool

Nieuwsoverzicht

Ricciardo op rand van gridstraf, ook Verstappen in gevarenzone

04 jul. 12:26 René Oudman 0 reacties
Het is een van de grootste kopzorgen van een Formule 1-team: het gebruik van de motoronderdelen. Iedere rijder mag gedurende het gehele seizoen slechts een aantal stuks van elk component gebruiken, als er eentje meer dan het legale aantal wordt ingezet volgt een straf. Na negen wedstrijden zijn er al een aantal straffen uitgedeeld en bovendien liggen er een paar op de loer.

Een Formule 1-motor bestaat uit zes onderdelen. Zo is daar natuurlijk de interne verbrandingsmotor, een turbolader en een ingewikkeld elektronicasysteem. Er zijn twee systemen die energie kunnen terughalen: de MGU-H en de MGU-K. De eerstgenoemde regenereert energie doorhitte op te vangen, het tweede onderdeel is een elektromotor die kinetische energie opslaat om daarmee energie op te laden. Het zesde component is het opslagsysteem van de energie.

De teams hebben van de interne verbrandingsmotor, de turbolader en de MGU-H gedurende het seizoen drie stuks voorhanden, van de overige drie onderdelen is het inzetten van slechts twee stuks toegestaan.

Voorafgaand aan de Grand Prix van Groot-Brittannië balanceert onder meer Red Bull-coureur Daniel Ricciardo op het randje. De Australiër heeft inmiddels drie interne verbrandingsmotoren, drie turboladers en drie MGU-H's gebruikt – als hij één van die drie componenten moet laten vervangen door een nieuwe, bijvoorbeeld omdat deze stukgaat of omdat er teveel kilometers mee zijn gemaakt, dan kost hem dat plaatsen op de grid.

Aangezien de Red Bull bekend staat om haar mogelijkheden op circuits waar veel downforce een vereiste is, mag aangenomen worden dat Ricciardo een gridstraf incasseert voor de Grand Prix van Hongarije – deze wordt na Groot-Brittannië (komend weekend) en Duitsland (22 juli) verreden. Red Bull hoopt op de Hungaroring hoge ogen te gooien en een gridstraf maakt het scoren van een goed resultaat lastiger.

Ook de motorsituatie van Max Verstappen is niet crescendo. De Nederlander werd al eens gestraft, al deed hem dat geen pijn. Na te zijn gecrasht in de derde vrije training voor de GP van Monaco liet Red Bull de MGU-K van de 20-jarige vervangen door een nieuwe, waardoor het aantal destijds al op drie kwam – een meer dan het toegestane nummer. Omdat Verstappen toch van achteraf moest komen, had hij er geen pijn van. Laat de MGU-K nu net een van de zorgenkindjes van motorleverancier Renault zijn – het is zeer waarschijnlijk dat Verstappen in het restant van dit seizoen wederom zo'n onderdeel zal moeten vernieuwen.

Toro Rosso-rijders Pierre Gasly en Brendon Hartley hebben dit seizoen al straffen opgelopen en zullen bij elk nieuw onderdeel wederom tegen de lamp lopen. Kimi Raikkonen heeft niet bijzonder veel speling, Romain Grosjean en Fernando Alonso zullen eveneens voorzichtig moeten zijn.

Reacties

Er ging iets mis bij het ophalen van de reacties... Kom op een later moment terug om de reacties te lezen.

Je bericht kon niet worden geplaatst. Probeer het nogmaals of log opnieuw in

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen