Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Ricciardo op rand van gridstraf, ook Verstappen in gevarenzone

Het is een van de grootste kopzorgen van een Formule 1-team: het gebruik van de motoronderdelen. Iedere rijder mag gedurende het gehele seizoen slechts een aantal stuks van elk component gebruiken, als er eentje meer dan het legale aantal wordt ingezet volgt een straf. Na negen wedstrijden zijn er al een aantal straffen uitgedeeld en bovendien liggen er een paar op de loer.

Een Formule 1-motor bestaat uit zes onderdelen. Zo is daar natuurlijk de interne verbrandingsmotor, een turbolader en een ingewikkeld elektronicasysteem. Er zijn twee systemen die energie kunnen terughalen: de MGU-H en de MGU-K. De eerstgenoemde regenereert energie doorhitte op te vangen, het tweede onderdeel is een elektromotor die kinetische energie opslaat om daarmee energie op te laden. Het zesde component is het opslagsysteem van de energie. De teams hebben van de interne verbrandingsmotor, de turbolader en de MGU-H gedurende het seizoen drie stuks voorhanden, van de overige drie onderdelen is het inzetten van slechts twee stuks toegestaan. Voorafgaand aan de Grand Prix van Groot-Brittannië balanceert onder meer Red Bull-coureur Daniel Ricciardo op het randje. De Australiër heeft inmiddels drie interne verbrandingsmotoren, drie turboladers en drie MGU-H's gebruikt – als hij één van die drie componenten moet laten vervangen door een nieuwe, bijvoorbeeld omdat deze stukgaat of omdat er teveel kilometers mee zijn gemaakt, dan kost hem dat plaatsen op de grid. Aangezien de Red Bull bekend staat om haar mogelijkheden op circuits waar veel downforce een vereiste is, mag aangenomen worden dat Ricciardo een gridstraf incasseert voor de Grand Prix van Hongarije – deze wordt na Groot-Brittannië (komend weekend) en Duitsland (22 juli) verreden. Red Bull hoopt op de Hungaroring hoge ogen te gooien en een gridstraf maakt het scoren van een goed resultaat lastiger. Ook de motorsituatie van Max Verstappen is niet crescendo. De Nederlander werd al eens gestraft, al deed hem dat geen pijn. Na te zijn gecrasht in de derde vrije training voor de GP van Monaco liet Red Bull de MGU-K van de 20-jarige vervangen door een nieuwe, waardoor het aantal destijds al op drie kwam – een meer dan het toegestane nummer. Omdat Verstappen toch van achteraf moest komen, had hij er geen pijn van. Laat de MGU-K nu net een van de zorgenkindjes van motorleverancier Renault zijn – het is zeer waarschijnlijk dat Verstappen in het restant van dit seizoen wederom zo'n onderdeel zal moeten vernieuwen. Toro Rosso-rijders Pierre Gasly en Brendon Hartley hebben dit seizoen al straffen opgelopen en zullen bij elk nieuw onderdeel wederom tegen de lamp lopen. Kimi Raikkonen heeft niet bijzonder veel speling, Romain Grosjean en Fernando Alonso zullen eveneens voorzichtig moeten zijn.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal