Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Ricciardo over de verschillen tussen Red Bull en Renault

Na vijf seizoenen verruilde Daniel Ricciardo het team van Red Bull voor een nieuw avontuur bij het Franse F1-team van Renault. Wat zijn nu de grootste verschillen volgens hem?

Daniel Ricciardo krijgt in Barcelona dagelijks vragen over zijn overstap. Hoe is de nieuwe Renault? Wat maakt het team en de auto's anders dan bij Red Bull? De Australiër licht een tipje van de sluiter op. "Ik voel me comfortabel binnen het team. Het voelt allemaal erg normaal en vertrouwd aan", laat hij tegenover onder meer RacingNews365 weten. "Het is erg positief om te zien hoe anderen met me omgaan en samenwerken."

"De samenwerking met Nico (Hulkenberg, red.) verloopt ook uitstekend. We zitten op dezelfde golflengte en geven ook soortgelijke feedback over de auto, wat positief is." De nieuwe R.S.19 heeft wel wat Red Bull-achtige zaken in het ontwerp van de auto zitten, waaronder meer rake dan diverse concurrenten. Qua rijgedrag ziet Ricciardo overeenkomsten met zijn Red Bull: "Er zijn wat kleine verschillen in de manier waarop de auto instuurt, maar over het algemeen reageert hij hetzelfde." "Als coureur wil je steeds iets sneller en deze generatie auto's heeft altijd onderstuur, onder andere door deze banden. De auto reageert iets anders, maar de basis is hetzelfde. Een van de punten waarop de Red Bull erg sterk was, was de grip aan de achterkant bij het uitkomen van de bochten. De tractie die we hadden was altijd erg goed." Over zijn eerste testweek namens Renault en de R.S.19 is Ricciardo tevreden: "Al met al was het prima. We hadden wat kleine problemen, maar tijdens testdagen kan het voorkomen dat er dingen afbreken. Deze auto's worden op de limiet ontworpen en gebouwd. Zo lang dat geen structureel probleem wordt vind ik het niet erg." "De eerste dagen draaide het vooral om kilometers maken en op de laatste dag waren we bezig met onze set-up. We reden kortere runs en hebben veel zaken getest. Ik ben positief over deze week." "Er zit nog wel wat meer in onze auto, maar ik weet niet of we nog een seconde kunnen winnen", erkent de Renault-coureur als hem gevraagd wordt naar de snelle tijden die hij en Hulkenberg op de laatste dag wisten te realiseren. Zijn teamgenoot sloot die dag zelfs als snelste af met een 1.17,3.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"