Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Ricciardo: "Verstappen en ik testten andere vleugel en afstelling"

Red Bull kon op de vrijdag in Japan geen vuist maken ten opzichte van Mercedes. Desondanks is Daniel Ricciardo optimistisch over de kansen voor de rest van het weekend.

De Australiër sloot de tweede training als zesde af op ruim een seconde achterstand ten opzichte van Lewis Hamilton, maar spreekt van een prima dag. "Een solide dag met zeker positieve punten. We kunnen onszelf nog verbeteren tijdens de korte runs met weinig brandstof aan boord, maar al met al zag het er niet slecht uit. Mijn eerste sector van die ronde zag er slecht uit, maar ik had last van verkeer. We kunnen nog een stuk sneller, dat weet ik zeker."

"Op de rechte stukken verliezen we wat tijd op Mercedes en Ferrari, zelfs ondanks dat we met minder downforce reden. Ze hebben wat meer vermogen dus verliezen we richting bocht 1. In de bochten kunnen we wat tijd goed maken, maar mocht het morgen droog zijn dan zal je een betere sector 1 van ons zien. Onze long runs zagen er prima uit en ik ben daar tevreden over." De beloofde regen bleef vandaag uit, maar morgen wordt er regen voorspelt. Een natte kwalificatie kan zorgen voor verrassingen, weet ook Ricciardo. "De kwalificatie wordt erg belangrijk omdat het hier lastig is om in te halen. Mogelijk krijgen we morgen regen, maar die voorspelden ze ook voor vandaag en we hebben geen druppel gehad. Het blijft afwachten wat het weer morgen doet." Teamgenoot Verstappen klaagde tijdens de training over het gebrek aan grip. Ricciardo heeft daar wel een verklaring voor, aangezien de beide coureurs met verschillende vleugels reden. "Vandaag reed Max met een kleinere achtervleugel en probeerden we verschillende levels qua downforce. Over een ronde zal het verschil tussen die setups klein zijn, maar ik voelde me prettiger in de auto tijdens de langere runs. Om op Suzuka te rijden met deze auto's is genieten, maar dat kan je wel zien aan mijn big smile!"

Viaplay
x
Verstappen Zo reageerde Max op het cruciale safety car-moment met Norris in Miami