Niemand weet hoe de huidige generatie Formule 1-auto's zich gedragen op de Nürburgring. Sinds de invoering van de V6-turbomotoren in 2014 is de Formule 1 niet meer in de Eifel geweest. Het is voor de teams gissen hoe ze ervoor staan en ook het weer is een onzekere factor. Dat belooft wat voor de fans, want wanneer het regent en koud is boven een Formule 1-circuit, hangt er vaak ook spektakel in de lucht. "Volgens het weerbericht wordt het best koud en nat", blikt Ricciardo vooruit op de race van komend weekend. "Het zal dus heel anders worden dan tijdens de laatste races, waar het erg warm was. Het wordt interessant om te zien hoe de auto zich gedraagt in deze omstandigheden. Vanwege de tijd van het jaar kan het een onvoorspelbaar weekend en een doldwaze race worden. We gaan zien hoe het loopt, maar ik ben in ieder geval voorbereid, ongeacht het weer!" De laatste keer dat het Formule 1-circus neerstreek op de Nürburgring is inmiddels zeven jaar geleden. Destijds was Ricciardo er ook al bij, reed hij nog voor Toro Rosso en moest hij nog wachten op zijn promotie naar Red Bull Racing. "De laatste keer dat ik op de Nürburgring racete was in 2013", vertelt hij. "Ik kijk ernaar uit om weer op dit circuit te rijden. Vooral de laatste sector is leuk, wanneer je snel aan komt rijden om je auto vervolgens over de kerbs te laten stuiteren. Dat zorgt voor een wilde exit", verwijst hij naar de chicane ter hoogte van bocht veertien en vijftien. "In de hedendaagse Formule 1-auto's moet het erg snel zijn, wat leuk is. We willen daar voortbouwen op de positieve weg die we zijn ingeslagen." Alles over het vertrek van Honda, de gevolgen voor Verstappen en zijn kansen op de wereldtitel in 2021 beluister je hieronder in de speciale RN365-podcast, met autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.
Meest gelezen