Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Rinus van Kalmthout voorspelt IndyCar-spektakel: "Texas is altijd een thriller"

Dit weekend maakt Rinus "VeeKay" van Kalmthout dan eindelijk zijn langverwachte debuut in de NTT IndyCar Series in Amerika. De jonge Hoofddorper voorspelt zijn fans in Nederland een spectaculaire race: "Zet de tv aan en ga kijken. Texas is altijd een thriller."

Het had heel wat voeten in de aarde, maar Rinus VeeKay is na een lange omweg alsnog aangekomen in de Verenigde Staten. Komend weekend maakt het Nederlandse racetalent eindelijk zijn debuut in de NTT IndyCar Series, drie maanden later dan oorspronkelijk gepland. Die debuutrace wordt een behoorlijke uitdaging, zo vertelden VeeKay en zijn teamgenoot (en teambaas) Ed Carpenter tijdens een videoconferentie met vooral Amerikaanse journalisten – RacingNews365 was als enige Nederlandse publicatie aanwezig. De race vindt namelijk plaats op de Texas Motor Speedway, een zogeheten superspeedway waar de coureurs snelheden van 350 kilometer per uur gemiddeld halen. Daarnaast is de beschikbare trainingstijd flink verminderd omdat alle sessies (training, kwalificatie en race) op één dag worden verreden. "Ik reed een test op Texas aan het begin van het seizoen," vertelt VeeKay. "Het was geweldig om daar met een IndyCar te rijden. Alles gaat zo snel, en dan de G-krachten, het is waanzinnig. Het was een goede test en we boekten veel progressie, dus daar was ik erg tevreden mee. Maar nu komen we hier voor een raceweekend, met een verkort schema, dus ik denk dat het heel erg goed is om Ed als teamgenoot te hebben. Ik zal hem vast een hoop vragen stellen dit weekend." De ervaren ovalspecialist Carpenter bevestigt die lezing. "Het zal nu heel verschillend zijn vergeleken met zijn rookie test," zegt Carpenter. "Toen was het vijf graden en zonnig, met een baantemperatuur van 20 graden. Nu zal het richting de 35 graden lopen, terwijl de baan ruim boven de 40 graden zal zijn. Dus we kunnen wel wat ervaring uit die test halen, maar het zal ook heel anders zijn." Carpenter vertrouwt op het talent van zijn coureur, maar benadrukt dat uitrijden het belangrijkste is. "Met het oog op het verkorte schema is het geweldig dat Rinus de auto altijd heel snel op de limiet brengt en een baan snel onder de knie krijgt. Ik wil dat hij die mentaliteit vasthoudt, maar tegelijkertijd is het ook belangrijk dat hij deze race gebruikt om ervaring op te doen en zonder kleerscheuren door het weekend te komen. Dan kan hij die ervaring meenemen naar de volgende oval race in Iowa, zodat hij tijdens de Indy 500 in augustus op zijn best is." De 19-jarige coureur is zich bewust van de groeiende interesse in Nederland. "Er zijn heel veel Nederlandse racefans dankzij Max Verstappen. We zijn één groot raceland. En iedereen is erg enthousiast over het feit dat de racerij nu eindelijk start. Ik hoorde dat ze nu ook de kwalificatie uit gaan zenden, dus dit is een geweldige kans voor IndyCar en voor mijzelf om ons te laten zien." Fans die besluiten om komende zondagnacht live te kijken zullen daar geen spijt van krijgen, voorspelt VeeKay. "Ik raad iedereen aan om Ziggo aan te zetten en de race te gaan kijken. Ik denk dat het een geweldig spektakel wordt. Dit is de eerste race van het seizoen, Texas is altijd een thriller. Ik denk dat de fans die ’s nachts opblijven het geweldig zullen vinden." Tot slot viel het op dat VeeKay de laatste maanden een baard heeft laten staan. "Ik heb nog wel een vraag voor Rinus," grapte Carpenter. “Ik heb je nu al een tijdje niet gezien, maar die baard is nieuw – en vrij serieus voor een jongeman van 19! Laat je hem staan?| Dat is inderdaad het plan, lachte de Nederlander: "Zo zie ik er minder als een rookie uit! Met medewerking van Jeroen Demmendaal

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi