Na een Red Bull-carrière van bijna tien jaar maakt Pierre Gasly in 2023 de overstap naar Alpine. Hij zet hiermee officieel een punt achter zijn avontuur bij de energiedrankjesfabrikant. Na twee beginjaren bij Toro Rosso mocht Gasly het naast Max Verstappen proberen bij Red Bull (2019), maar na een half seizoen werd hij weer teruggezet naar het kleinere team. Daar ging het stukken beter met de Fransman. Voor AlphaTauri, de nieuwe naam van de Italiaanse renstal, scoorde hij dan eindelijk zijn eerste Grand Prix-overwinning. 2020 en 2021 waren twee topjaren voor Gasly, maar kans op promotie naar Red Bull was er niet echt. Sergio Perez bezet daar het stoeltje naast Verstappen. Logischerwijs werden de andere opties bekeken. Waar kon Gasly wél terecht? Red Bull begreep de situatie en stond er volledig voor open om een overstap naar een andere 'racefamilie' te faciliteren, wat in 2023 nu ook gaat gebeuren. Vanaf dat jaar is hij volwaardig Alpine-coureur: hij neemt het stoeltje over van Fernando Alonso. "Alpine kent me al jaren en ze hebben in het verleden eigenlijk altijd interesse getoond", zegt Gasly in een exclusief interview met RacingNews365 . "Ze kenden me al voordat ik actief was in de Formule 1, dus de link met de Renault Group was er altijd."
Gasly en Ocon bij Alpine
Het Franse Alpine zal volgend jaar een volledig Franse line-up hebben met Gasly en teamgenoot Esteban Ocon. De landgenoten lijken qua statistieken en info op elkaar. Zo hebben ze een vergelijkbaar aantal Grand Prix-starts (108 Gasly, 111 Ocon), hetzelfde aantal overwinningen (één) en komen ze allebei uit Normandië. "Ik ken Esteban het langst van iedereen in de paddock. We ontmoetten elkaar toen we zes waren, zo'n twintig jaar geleden. We hebben veel meegemaakt", zo vervolgt Gasly. "Onze droom om de F1 te halen hebben we waargemaakt en we hebben kansen binnen de paddock gekregen. Nu willen we voor kampioenschappen gaan vechten." De aankondiging dat Gasly en Ocon teamgenoten van elkaar worden, verbaasde menig persoon. De twee coureurs waren in hun kartperiode vrienden, maar later boterde het totaal niet meer. De spanning is nu weg, zo bevestigt Gasly. "Het is geen geheim dat we onze ups en downs hebben gehad, maar we zijn volwassen geworden." "We hebben verantwoordelijkheden voor een constructeur en we weten allebei dat het in ons voordeel is als we samenwerken en de auto sneller maken. Dat is waarom ik me geen zorgen maak. Het is daarnaast ook een mogelijkheid om het verleden te laten rusten en een gezonde omgeving te creëren. Tot nu toe gaat het heel goed, we hebben elkaar al een aantal keer gesproken."
Het maakt eigenlijk niet uit of het je teamgenoot is of niet
Pierre Gasly
Gezonde rivaliteit belangrijk voor Gasly
Ocon heeft ondertussen ook laten zien hoe banden met teamgenoten in de F1 stuk kunnen lopen. Naast de moeilijkheden met Alonso in 2022 had hij ook aanvaringen met Sergio Perez bij Force India, wat uiteindelijk uitmondde in een crash tijdens de GP van België in 2017. Terwijl Gasly wijst op de verantwoordelijkheid die ze beiden hebben als ze voor een groot fabrieksteam rijden, legt hij uit dat het wel belangrijk is om een gezonde rivaliteit tussen teamgenoten te hebben. "Dat had ik ook met Yuki Tsunoda, Daniil Kvyat en Brendon Hartley. Je rijdt wel in de F1 om te winnen." "Het maakt eigenlijk niet uit of het je teamgenoot is of niet. Uiteindelijk doe je er alles aan om de allerbeste te zijn. Maar dat moet met een gezonde rivaliteit tussen teamgenoten, wetende dat het belangrijk is voor het team om goed samen te werken." Eén ding is zeker: Alpine-teambaas Otmar Szafnauer hoopt dat het duo de waarheid spreekt over het bijleggen van de vroegere vetes. Het plan is om met de Franse renstal zo snel mogelijk weer terug te keren naar de voorkant van het veld.
Meest gelezen