Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Podcast

Rode vlag-regels gekraakt: "Raar dat je na veroorzaken crash je auto op kan lappen"

Dat er met de rode vlag gezwaaid werd na de crash van Max Verstappen in de Grand Prix van Groot-Brittannië was logisch, de bandenstapels waren dusdanig beschadigd dat deze gemaakt moesten worden voordat de race verder ging. Wat volgens Formule 1-expert Ruud Dimmers minder logisch was, is het feit dat teams tijdens een code rood gewoon aan hun auto mogen sleutelen.

Hamilton Silverstone
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

De regel is helder: als de bandenstapels naast de baan te zwaar beschadigd zijn door een crash en deze kunnen niet even snel gerepareerd worden, dan kan de race worden stilgelegd zodat de marshalls de tijd en ruimte hebben om de boel weer recht te zetten. Tegelijkertijd mogen de teams hun auto's weer oplappen en er verse banden onderzetten. Dat is volgens Ruud Dimmers echter nogal oneerlijk.

"Ik vind het heel raar dat je bij een rode vlag gewoon die auto weer in elkaar mag schroeven en alles mag vervangen terwijl je eigenlijk in een soort parc fermé zit en daar mag je niks veranderen", zegt de Formule 1-expert in de podcast van RacingNews365.

Na zijn aanvaring met Max Verstappen liep Lewis Hamilton zelf ook de nodige schade op aan onder meer zijn linkervoorwiel en de velg. Door de code rood kon dit allemaal verholpen worden, maar het had ook heel anders af kunnen lopen. "Mercedes heeft zelfs gezegd dat Hamilton anders uitgevallen was", aldus Dimmers. "Nu veroorzaak je een crash, dan mag je auto opgelapt worden en vervolgens rijd je door. Ik vind dat heel raar."

Zoals gezegd mag niet alleen de schade weer gerepareerd worden, ook mogen auto's weer aan de herstart verschijnen met vers rubber onder hun auto. Dat steekt Dimmers ook, die oproept om daar iets aan te doen. "Ook met banden, als je daarvoor net gestopt bent (en er komt een code rood, red.) dan heb je gewoon superveel pech. Want jouw concurrent heeft een pitstop minder en die wisselt gewoon naar vier nieuwe sloffen en die rijdt voor jou door die rode vlag. Dat kan niet, daar zouden ze eens over na moeten denken. Dan profiteer je gewoon van de pech van iemand anders."

Poll

De rode vlag-regels moeten veranderd worden

keer gestemd

Ook interessant:

Max Verstappen gaat zich niet tot dat niveau verlagen

De hardste crash uit de carrière van Max Verstappen, terwijl Lewis Hamilton als aanstichter maximaal profiteerde op op Silverstone met de zege aan de haal te gaan. Terwijl Verstappen nog in het ziekenhuis verbleef, vierde hij uitbundig zijn zege.

Meer dan genoeg stof tot napraten, want wie zat er nu fout? Wat de straf van Hamilton te laag? Gaat Verstappen nu revanche nemen?Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk bespreken dit alles in de nieuwste F1-podcast van RacingNews365.

Geniet nog meer van jouw favoriete F1-site zonder advertenties, een exclusieve app én nog veel meer.

Check het snel!
Forbidden

Weddenschappen Max Verstappen

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

47 reacties

Viaplay
x
Verstappen reageert: "Hou dan gewoon je mond"