De regel is helder: als de bandenstapels naast de baan te zwaar beschadigd zijn door een crash en deze kunnen niet even snel gerepareerd worden, dan kan de race worden stilgelegd zodat de marshalls de tijd en ruimte hebben om de boel weer recht te zetten. Tegelijkertijd mogen de teams hun auto's weer oplappen en er verse banden onderzetten. Dat is volgens Ruud Dimmers echter nogal oneerlijk. "Ik vind het heel raar dat je bij een rode vlag gewoon die auto weer in elkaar mag schroeven en alles mag vervangen terwijl je eigenlijk in een soort parc fermé zit en daar mag je niks veranderen", zegt de Formule 1-expert in de podcast van RacingNews365 . Na zijn aanvaring met Max Verstappen liep Lewis Hamilton zelf ook de nodige schade op aan onder meer zijn linkervoorwiel en de velg. Door de code rood kon dit allemaal verholpen worden, maar het had ook heel anders af kunnen lopen. "Mercedes heeft zelfs gezegd dat Hamilton anders uitgevallen was", aldus Dimmers. "Nu veroorzaak je een crash, dan mag je auto opgelapt worden en vervolgens rijd je door. Ik vind dat heel raar." Zoals gezegd mag niet alleen de schade weer gerepareerd worden, ook mogen auto's weer aan de herstart verschijnen met vers rubber onder hun auto. Dat steekt Dimmers ook, die oproept om daar iets aan te doen. "Ook met banden, als je daarvoor net gestopt bent (en er komt een code rood, red.) dan heb je gewoon superveel pech. Want jouw concurrent heeft een pitstop minder en die wisselt gewoon naar vier nieuwe sloffen en die rijdt voor jou door die rode vlag. Dat kan niet, daar zouden ze eens over na moeten denken. Dan profiteer je gewoon van de pech van iemand anders."
Meest gelezen