De Formule 1-auto's zijn met de nieuwe reglementen van 2017 flink veranderd. De auto's werden breder, langer en daarmee ook zwaarder. Dat is goed voor de aanblik van een Formule 1-auto, maar slecht voor de competitie, weet Formule 1's technisch directeur Ross Brawn. In gesprek met Auto Motor und Sport laat Brawn weten: "Een zwaardere auto verbruikt meer brandstof en vraagt meer van de banden. Het gewicht van de bolides moet daarom omlaag. Vanwege de hybride technologie is terugkeren naar 500 kilo niet mogelijk, maar 733 kilo is een te hoog gewicht."
Ross Brawn volgt mijn zijn uitlatingen het geluid dat Robert Kubica eerder al liet klinken. De derde rijder van Williams had zich eerder uitgesproken over de voor hem te zware wagens: "Het eerste wat je merkt aan deze auto's is het gewicht. Ze zijn minimaal 60 kilo te zwaar. Daardoor voelt de auto log en zwaar en reageert hij slecht op snelle richtingswisselingen." T oen ik een rookie was in de Formule 1, wogen auto's nog 605 kilogram en hadden we 50 kilo ballast aan boord. We konden iedere ronde pushen, omdat de banden het gewoon een stuk minder zwaar hadden. Je kon heel aanvallend rijden, maar dat kan niet meer. Je moet van alles managen tegenwoordig."
Meest gelezen