Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

'Zes verschillende typen droogweerbanden in de Formule 1 in 2018'

Achter de schermen wordt al druk gewerkt aan het nieuwe Formule 1 seizoen. Veel veranderingen worden niet verwacht, maar bandenfabrikant Pirelli laat weten dat de kans groot is dat de Formule 1 teams in 2018 uit nog meer bandencompounds kunnen kiezen.

Op dit moment hebben de Formule 1 teams de keuze uit vijf verschillende bandencompounds. De kans is groot dat daar in 2018 een zesde compound bij komt. Pirelli is namelijk bezig met de ontwikkeling hiervan en gaat deze waarschijnlijk de mega soft noemen. Pirelli is volop bezig met het testen van de banden voor 2018. Na de Mexicaanse Grand Prix verrichten Sauber en Force India al een bandentest voor Pirelli. McLaren neemt de honneurs hiervoor waar na de Braziliaanse GP en tenslotte gaan alle Formule 1 teams na de seizoensfinale in Abu Dhabi testen.Uiterlijk 1 december moet bekend zijn over welke bandensoorten de teams in 2018 kunnen beschikken. Volgens Pirelli is het noodzakelijk dat er een zesde bandensoort komt om zo op alle circuits die op de Formule 1 kalender staan goed voor de dag te komen.

Een zesde compound moet ervoor zorgen dat er meer variatie komt in de strategieën die de Formule 1 teams hanteren. Nu zien we te vaak Formule 1 races waarbij één stop voldoende is om de wedstrijd uit te kunnen rijden en alleen aan de verplichte bandenwissel wordt voldaan. Een zesde bandensoort is op dit moment nog niet vastgelegd in het reglement, maar bij een eerdere vergadering van de Strategy Group zou hier al akkoord voor zijn gegeven. Een andere mogelijkheid die wordt overwogen is de vrije bandenkeuze voor de teams. Nu mogen de teams slechts 10 van de 13 setjes zelf kiezen en kiest Pirelli 2 setjes. Pirelli zelf is hiervan niet bepaald een voorstander. "Bij een vrije bandenkeuze wordt het veld nog meer verdeeld. De topteams bestellen meer van de hardere compound en komen alsnog in Q3 terecht. In de race hebben ze dan een groot voordeel ten opzichte van de andere teams."

x
Gridstraf Verstappen op randje gridstraf na opmerkelijke wissel