Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
George Russell

Russell gefrustreerd door tactiek Norris: "Hij bleef achter Verstappen!"

Bij de start van de Grand Prix van de Verenigde Staten verloor Lando Norris een positie aan Charles Leclerc. Zijn tactiek frustreerde George Russell.

Russell Austin race
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images

De start van de Grand Prix van de Verenigde Staten bleek cruciaal voor het verdere verloop. Charles Leclerc haalde namelijk Lando Norris in, met als gevolg dat Max Verstappen aan de horizon kon verdwijnen. Norris had zijn handen vol aan Leclerc en besliste de felle strijd pas in de slotfase in zijn voordeel. Zodoende eindigde de McLaren-coureur op de tweede plaats.

De tactiek van Norris zorgde er bij de start alleen wel voor dat George Russell posities verloor. De Mercedes-coureur kon daarna geen terrein meer goedmaken en kwam als zesde over de streep. Russell was wel even gefrustreerd door Norris.

"Toen Max Lando van zich afhield, dacht ik dat het logisch zou zijn als Lando naar de buitenkant zou gaan om zijn positie te verdedigen", vertelt Russell tegenover onder meer RacingNews365. "Maar dat deed hij niet. Hij bleef gewoon achter Max, werd ingehaald, en daardoor zat ik klem en werd ik ook ingehaald. Dat was best frustrerend."

Russell wist namelijk al dat het moeilijk zou worden om terrein goed te maken. "Ik had voor de race al het gevoel dat je zou eindigen op de positie die je na bocht één bezette. Helaas bleek dat inderdaad zo te zijn."

Podiumplaats voor Mercedes?

De Brit denkt echter dat een podiumplaats mogelijk was. "Als ik vóór iemand terecht was gekomen dankzij de strategie van Charles, had ik misschien als derde kunnen eindigen. Maar het probleem is dat er nu, zonder bandenslijtage, ook geen verschil meer is in snelheid. Tussen de snelste en de langzaamste auto in de top zes zit misschien twee à drie tienden."

Dat is een probleem. "En op elk circuit heb je minstens een halve seconde verschil nodig om in te kunnen halen. Daarom zie je ook bijna geen inhaalacties meer. En eerlijk gezegd kan ik me niet eens meer herinneren wanneer we voor het laatst een tweestopper hebben gehad", sluit Russell af.

Ook interessant:

Onstuitbare Verstappen bezorgt McLaren aanhoudende nachtmerries

De F1 staat dankzij Verstappen op zijn kop, maar daar weten weten de heren in de podcast van RacingNews365 wel raad mee. Kom er maar in Tim Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk!

Praat mee!

x
Interview Coronel weet niet wat hij meemaakt met Verstappen: "Slaat helemaal nergens op"