Mercedes was door de ruime achterstand aan het begin van het seizoen in combinatie met aanhoudende problemen rond porpoising genoodzaakt in de achtervolging te gaan. Dat doet het team volgens Russell vooral op basis van de volop vergaarde data. Op basis daarvan komt men in de Verenigde Staten met de laatste update van het seizoen. "Dat is allemaal ingegeven door de data. We analyseren alles grondig, zowel na races waarin we competitief waren als na racen waarin we langzaam waren, om zo te achterhalen waarom dat steeds zo was. Ik denk dat we er behoorlijk goed in zijn geslaagd om dat te doorgronden", aldus Russell. "Dat is eigenlijk nog maar sinds kort zo en ik denk dat de afgelopen triple header in dat opzicht veel duidelijk maakt, kijkend naar de verschillen tussen de low- en high downforce circuits", vervolgt hij, waarna hij er aan toevoegt dat die geleerde lessen Mercedes weleens een voordeel op kunnen leveren in 2023. Echter, waar hem dat in zit, daar zwijgt hij over.
Russell houdt lippen op elkaar
"Ik wil niet teveel ingaan op de details, omdat dat zaken zijn waar we ontzettend hard aan hebben gewerkt om dat de doorgronden en hopelijk verschaft ons dat een voordeel in 2023. Ik wil echter niks verklappen waar onze concurrenten mogelijk hun voordeel mee kunnen doen." "Maar aan het einde van de rit zijn alles auto's anders. Ik weet ook dat we dit seizoen vaker hebben geroepen dat we de auto snapten en dat we op de goede weg waren, maar vaak volgden dan nieuwe tegenslagen met problemen die we niet hadden voorzien." "Maar nu hebben we zoveel races gehad en zoveel verschillende scenario's meegemaakt dat ik me niet voor kan stellen dat we nog door nieuwe zaken verrast zullen worden. We hebben problemen gehad met porpoising, drive-ability, auto's die de grond raakten en beschadigde vloeren. We hebben zoveel verschillende problemen gehad, maar nu geloven we dat we werkelijk de juiste werkrichting hebben gevonden."
Meest gelezen