De Grand Prix van Brazilië draaide uit op een spektakelstuk, maar halverwege werd het even billen knijpen voor de coureurs. De regen kwam met bakken uit de hemel, waardoor het circuit op Interlagos een schaatsbaan werd. Uiteindelijk volgde er een rode vlag na een enorme klapper van Franco Colapinto onder de safety car, maar volgens George Russell had de race veel eerder stilgelegd moeten worden. De Brit begint zijn verhaal tegenover Sky Sports over de keuze om een pitstop te maken vóór de rode vlag.
"Als de baan opdroogt, is het meestal een beslissing van het team om naar slicks te wisselen", stelt Russell. "Als het juist natter wordt, maakt de coureur vaak de keuze om van slicks naar intermediates of van intermediates naar wets te wisselen. Ik had er alle vertrouwen in dat het een safety car of rode vlag zou worden, want het was alsof ik een boot bestuurde."
Uiteindelijk duurde het dus langer, iets waar Russell met zijn hoofd niet bij kan. Hij haalt uit naar de FIA. "Om eerlijk te zijn was ik geschokt. Ik kon mijn voet niet op het gaspedaal houden op het rechte stuk. Ik had last van aquaplaning, dus het waren een paar zeer gevaarlijke ronden. Maar ze houden van actie, gok ik..."
Ook interessant:
Een weergaloze Max Verstappen schreef de Grand Prix van Brazilië op zijn naam en sloeg zo ook terug naar zijn critici. Maar hoe bijzonder was deze prestatie nou? Rudy van Buren, Joris Mosterdijk en Ruud Dimmers bespreken het uitgebreid in een kakelverse RacingNews365 Formule 1-podcast!
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!