Een kleine week na de Formule 1 Grand Prix van de Verenigde Staten blikt George Russell nog eens terug op een drietal straffen die juist wel of niet zijn uitgedeeld. Hij gaat in op de moeilijke taak die de stewards hebben.
"Ze zijn belast met geen eenvoudige taak. Je hebt nu eenmaal regels en richtlijnen nodig, zeker als je elk weekend met andere stewards werkt die onderling alles steeds weer net wat anders kunnen interpreteren. Terugkijkend denk ik dat mijn straf (hij duwde Bottas wijd, red.) zwaar was, maar waarschijnlijk wel terecht", zo doet de Mercedes-coureur zijn verhaal tegenover onder andere RacingNews365.
"Kijken we naar Lando Norris, dan denk ik dat ook zijn straf terecht was, maar Max Verstappen had waarschijnlijk ook een straf moeten krijgen voor de manier waarop hij buiten de baan ging (en Norris met zich meenam, red.)."
"Ik ben benieuwd of ze Verstappen een straf zouden hebben gegeven als ze nog eens naar de casus kijken. In mijn ogen had dat moeten gebeuren. En als men die mening ook is toegedaan, is er geen sprake van een maas in de reglementen. Als men nog altijd van mening zou zijn dat hij geen straf verdiende, dan maakt Verstappen gebruik van een maas is de reglementen die wél bestaat."
Overigens kan hij dat Verstappen dan weer niet kwalijk nemen: "Ik denk dat hij bij geen enkele andere coureur zo zou hebben gereden, het is dezelfde situatie als in 2021 tegen Lewis Hamilton. Het is do or die. Hij zal genoegen nemen met die rijstijl in gevecht met een titelrivaal en dat kan ik volledig begrijpen."
En dus komt Russell weer terug bij het aloude probleem van track limits en hoe die bewaakt kunnen worden. Of liever nog, hoe coureurs niet in de verleiding komen daarover heen te gaan: "Het grote probleem voor mij is dat circuits ons in staat stellen om wijd te gaan."
"Kijk naar de Red Bull Ring. Vorig jaar waren er 300 track limits overtredingen. Voor dit jaar legde men grind neer en waren er geen problemen meer. As je grind neerlegt in een bocht, gaat niemand daar wijd en wordt niemand buitenom ingehaald. Dat is de kern van het probleem dat aangepakt moet worden."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!