Mercedes heeft lange tijd geworsteld met de ground effect-reglementen, maar lijkt nu het lek boven te hebben. De Zilverpijlen hebben de W15 flink verbeterd na een lastige seizoenstart en pakte dit jaar al drie overwinningen. Dat neemt echter niet weg dat Mercedes nog een belangrijk verbeterpunt heeft, zo onthult George Russell.
"We hebben meer moeite als de achterbanden zwaar worden belast", vertelt Russell tegenover Auto, Motor und Sport. "Dat neemt toe naarmate het warmer wordt, met als gevolg dat de tractie eronder lijdt. Het probleem is niet eenvoudig te begrijpen, want onze voorspellingen zijn accuraat. We weten wat we winnen of verliezen, afhankelijk van de temperatuur. Maar het heeft geen zin om Mercedes met Mercedes te vergelijken."
Russell legt uit wat hij daar mee bedoelt. "We verliezen meer ten opzichte van de concurrentie als het warm is. De vraag is: zijn onze tegenstanders bijzonder goed in de hitte of zijn wij niet goed genoeg? Hetzelfde geldt voor koelere omstandigheden. Of wij zijn bijzonder sterk, of de concurrentie is slecht vergeleken met ons. Dat zijn kleine zaken die een enorme impact kunnen hebben."
Het neemt niet weg dat Mercedes er veel beter voor staat, vindt Russell. "De afgelopen twee jaar hadden we een auto die bijzonder wisselvallig was. Als we in de bochten tot het uiterste gingen, begon de achterkant te glijden bij het ingaan van de bocht. De afstelling van de auto maakte niet uit, we konden het probleem niet oplossen. Toen we de huidige auto voor het eerst testten in Bahrein, werden we geconfronteerd met ander rijgedrag. Maar we wisten dat we dit probleem veel gemakkelijker en sneller konden oplossen. Dat was voor ons het keerpunt en daarom werkten de upgrades. Elke verandering bracht de auto in een betere positie. Het oude probleem zat in het DNA van het chassis en kon daarom niet worden weggewerkt."
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!