"Als die putdeksel zo'n tien tot vijftien millimeter hoger de lucht in was gevlogen, dat had hij zomaar de cockpit binnen kunnen komen", aldus een opgeluchte George Russell aan het einde van de vrijdag. "Dit incident had heel veel erger af kunnen lopen." De Britse jongeling had op het moment van de impact geen idee wat hij raakte, maar zegt zich wel rot te zijn geschrokken: "De klap was enorm, met ontzettend veel schade tot gevolg. De auto schakelde zichzelf meteen uit door de klap, maar vreemd genoeg deed het mij geen pijn. Ik was vooral verbaasd en geschrokken. Je rijdt immers recht vooruit een opeens gebeurt zoiets." Russell wilde na het incident zo snel mogelijk uitstappen, omdat hij dacht dat hij zich ergens aan brandde, maar het tegendeel bleek waar: "De klap had de interne brandblussers in werking gesteld, en dat was zo koud, dat het voelde alsof er iets brandde." George Russell kreeg van Williams een nieuw chassis toegewezen, maar de reglementen schrijven voor dat hij daar op de vrijdag niet meer mee in actie mocht komen. Zo ging een hele dag verloren voor de Brit: "Het is jammer voor mij, maar ook voor de jongens van het team. Je werkt twee weken ergens naartoe, maar vervolgens verdwijnt alles letterlijk door het afvoerputje."
Meest gelezen