Op de donderdag van het Grand Prix-weekend van Emilia-Romagna zat RacingNews365 om de tafel met Williams-coureur George Russell voor een exclusief interview. De Mercedes-junior zou zich enkele dagen later niet populair maken bij Toto Wolff, aangezien hij samen met Valtteri Bottas uit de race in Imola crashte. Hij aast namelijk op het stoeltje van de Fin, wiens contract aan het einde van het jaar afloopt. Vorig jaar mocht hij al eens in het Mercedes-zitje plaatsnemen, toen hij tijdens het GP-weekend van Sakhir inviel voor de door corona gevelde Lewis Hamilton. Hij schitterde aldaar door zich meteen met Bottas te kunnen meten tijdens de kwalificatie en door hem af te troeven in de race, al moest hij door pech genoegen nemen met slechts een negende plaats. Als we hem vragen naar dat avontuur en wat de belangrijkste les is geweest die hij destijds heeft geleerd, vertelt hij hoe zwaar het weekend mentaal voor hem was. "De psychologische uitdagingen die er komen kijken bij het presteren op het hoogste niveau. Dat was de belangrijkste les die ik dat weekend heb geleerd. De voldoening van het behalen van succes is op dat niveau nog groter, terwijl de teleurstelling nog vele malen groter kan zijn. Dat is het voornaamste wat ik toen heb geleerd." Want bij Williams rijdt hij meestal in de luwte en haalt hij ook tijdens een goede race geen punten, zo legt hij uit. "Mijn opmars is relatief makkelijk geweest. Het laatste anderhalf jaar ben ik niet echt opgevallen, omdat ik altijd buiten de punten eindigde. Als ik geen hele goede pace heb, dan valt dat niet echt op en ook als ik een goed resultaat boek, dan heeft bijna niemand dat door. De meeste Grand Prix-weekenden sluit je dan redelijk tevreden af, ook al weet je dat er hier en daar misschien een klein beetje meer in zit." Terwijl dat vorig jaar in Bahrein wel anders was toen hij zijn opwachting mocht maken voor Mercedes. "Toen had een halve tiende van een seconde kunnen betekenen dat ik op poleposition had gestaan. Dan was mijn gevoel weer heel anders geweest. Dat is waar sport, waar Formule 1, om hoort te draaien. De belangrijkste les die ik toen heb geleerd, is dat het in de toekomst psychologisch alleen maar lastiger wordt als ik vooraan het veld kan vechten." Interview gaat verder onder de afbeelding
Want dat is natuurlijk het doel van Russell, die wordt beschouwd als een groot talent à la Max Verstappen en Charles Leclerc. Hij werd als Mercedes-junior GP3- (de huidige Formule 3) en Formule 2-kampioen voordat hij de overstap maakte naar de koningsklasse van de autosport. Drie jaar later staat Lando Norris, de coureur die achter Russell tweede werd in de Formule 2, op het podium, terwijl de Brit in zijn carrière bij Williams nog nooit punten wist te scoren. Hij is er heilig van overtuigd dat hij het wel in zich heeft om te vechten om de overwinningen. Toen hij afgelopen jaar eenmalig plaats mocht nemen in de Mercedes W11 kon hij zijn data vergelijken met die van zevenvoudig kampioen Lewis Hamilton, waar hij enorm veel respect voor heeft. Op het moment dat hij de cijfertjes naast elkaar legde, zag hij dat zijn data helemaal niet zo slecht was, zo vertelt hij. "Het was best verfrissend om te zien dat de dingen waar ik persoonlijk aan werkte, zoals het bandenmanagement tijdens de Grand Prix, grotendeels in orde en goed waren. Er waren wat kleine details die nog beter konden, maar ik werd uiteraard pas last minute in die auto gegooid. Het is dus alleen maar vanzelfsprekend dat je met de auto meegroeit, dat je leert wat de tekortkomingen zijn en hoe je er het beste van kan maken. Na dat weekend had ik meer vertrouwen en twijfelde ik minder aan mezelf", aldus de Brit. Interview gaat verder onder de afbeelding .
Of het de eerste van vele malen achter het stuur van een Mercedes-bolide was, valt nog te bezien. Russell aast op het stoeltje van Bottas - of Hamilton - voor 2022. Zijn contract bij Williams loopt namelijk dit jaar af, dus als zijn baas Toto Wolff ervoor kiest om toch door te gaan met zijn huidige twee coureurs, dan staat de 23-jarige coureur mogelijk met lege handen. Gevraagd of hij er mee zou kunnen leven als hij volgend jaar niet voor Mercedes rijdt, blijft Russell rustig. "Daar heb ik eigenlijk nog niet eens aan gedacht. Ik doe gewoon mijn werk, en wat er dan komt, dat zie ik wel. Zoals ik al heb gezegd: Mercedes heeft altijd vertrouwen in mij gehad en alles ligt vooralsnog op schema. In 2016 haalde Mercedes mij bij het juniorprogramma. Ze stalden mij in de GP3-klasse en het doel was om dat kampioenschap te winnen. Daarna was het mijn doel om de Formule 2 te winnen, dan zou ik de stap naar de Formule 1 mogen maken." En dat deed hij ook. Wolff liet hem de afgelopen jaren daarom wennen aan de Formule 1 bij het kwakkelende Williams, terwijl Valtteri Bottas en vooral Lewis Hamilton de overwinningen aaneenregen voor het hoofdteam. Volgend jaar hoopt Russell mee te kunnen delen in die successen, maar zekerheid heeft hij dus niet. Vertrouwen dat Mercedes hem een kans gaat geven, dat heeft hij naar eigen zeggen wel. "Ik heb toen een driejarige deal met Williams gesloten. We zijn nu bezig aan ons derde seizoen samen en de tijd zal uitwijzen wat er volgend jaar gebeurt. Mercedes heeft me sinds dag één gesteund en ze hebben vertrouwen in mij en ik in hen. Ik vertrouw erop dat ze me de beste kansen geven om in de toekomst te slagen in de Formule 1", zo sluit hij ons interessante interview af.
Meest gelezen