George Russell heeft tot dusver een prima seizoen. De Mercedes-coureur staat vierde in de WK-stand, vlak achter Max Verstappen. Daarnaast wist de Brit de Grand Prix van Canada te winnen, zijn vierde overwinning uit zijn carrière. Toch lijkt de positiviteit daar op te houden, want de afgelopen tijd heeft Mercedes moeite om een competitieve bolide naar de GP-weekenden te brengen.
Lewis Hamilton lijkt op zijn beurt niet gelukkig te zijn bij Ferrari. Hij heeft moeite om zich aan te passen aan het karakter van de SF-25 en legt het voorlopig met duidelijke cijfers af tegen teamgenoot Charles Leclerc. De GP van Hongarije was hierin typerend. Waar Leclerc zijn auto op poleposition zette, kwam Hamilton niet verder dan P12. Na afloop lieten de uitspraken van de Brit weinig aan de verbeelding over.
De vervanger van Hamilton bij Mercedes, Kimi Antonelli, begon veelbelovend, maar de Italiaanse rookie verkeert momenteel ook in een vormdip. Na de GP van Miami, waar hij verrassend genoeg de snelste was in de kwalificatie voor de sprintrace, stortte zijn resultaten in, mede veroorzaakt door de nieuwe achterwielophanging van W16.
Het vertrouwen zakte weg en over een reeks van acht races scoorde Antonelli slechts 16 punten. 15 daarvan pakte hij tijdens de GP van Canada, waar hij zijn eerste podiumplaats in zijn nog prille F1-carrière behaalde. Dat bleek de enige opsteker te zijn in een verder dramatische reeks voor de Mercedes-coureur.
Verse start
Ondanks de strubbelingen van Hamilton en Antonelli, is Russell van mening dat het vertrek van Hamilton bij Mercedes een positieve verandering is voor alle partijen. In gesprek met Motorsport.com gaat hij in op zijn observatie: "Natuurlijk, het gevoel is anders binnen het team. Als je kijkt naar de resultaten, hebben we pieken en dalen gehad. We begonnen het seizoen goed, maar hebben een vormdip gehad."
"Maar iedere verandering binnen een organisatie heeft zijn voor- en nadelen. Ik denk dat het vertrek van Lewis (Hamilton) iets goeds is, zowel voor hem als voor het team. Het is een frisse start. Soms moet je een nieuw pad inslaan om jezelf terug te vinden.
Ondanks de slechte reeks resultaten die Antonelli achter de rug heeft, kijkt Russell eerder naar de positieve veranderingen: "Het ding is, het verschil tussen zijn tijden en die van mij is niet gegroeid. In Canada pakte ik pole en stond hij op P4. Toen was het verschil zes tienden. In België haalde ik Q3 en viel hij in Q1 uit, maar het verschil (in Q1, red.) was maar drie tienden."
"Mensen kijken naar het resultaat, maar de waarheid is dat hij (Antonelli) nog steeds vooruitgang boekt, ondanks dat we als team achteruit zijn gegaan. Ineens zitten we nu in een gevecht waar één tiende van een seconde zes of zeven plekken verschil kan maken. Kimi en ik hebben uiteindelijk een grote stappen achteruit gezet de laatste paar races."
Beslissingen
De vormdip valt te verklaren door de 'mislukte' update aan de achterwielophanging, waardoor vooral Antonelli het vertrouwen in de auto verloor. Volgens Russell was het 'niet ideaal', maar hij verwacht geen negatieve gevolgen voor de ontwikkeling van de 2026-bolide: "Het is natuurlijk een totaal ander concept waar we volgend seizoen mee te maken krijgen, maar je hebt nog altijd creatieve mensen nodig."
"Natuurlijk is het recente gebrek aan performance niet ideaal, maar 95 procent van het personeel is al bezig met 2026. Die groep zit dus niet in de emotionele cyclus waar je normaal in terecht zou kunnen komen als de resultaten tegenvallen."
Waar Mercedes volgend jaar staat ten opzichte van de concurrent, zal over een half jaar moeten blijken. Ook is het nog even afwachten of Russell en Antonelli dan in de W17 zitten. Ze hebben beiden immers nog geen contract voor 2026, al lijkt dat vooral een formaliteit te zijn.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!