Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Russell weet dat FIA snel weer F1-regels gaat veranderen: "Ben daar zeker van"

Als het aan George Russell ligt, gaat het strafpuntensysteem op de schop. Er moet actie ondernomen worden. Hij is ervan overtuigd dat de FIA in gaat grijpen.

George Russell, voorzitter van de F1-rijdersvakbond GDPA, vindt dat er veranderingen doorgevoerd moeten worden aan het strafpuntensysteem nu Pierre Gasly op het randje van een schorsing staat. In 2014 werd het systeem ingevoerd. Als iemand in een jaar tijd 12 strafpunten verzamelt, moet hij een race uitzitten. Strafpunten worden door de stewards uitgedeeld voor allerlei vergrijpen, van het overschrijden van track limits tot het veroorzaken van crashes. Aan het einde van het afgelopen seizoen stond Pierre Gasly op 10 punten. Hij staat dus op het randje van een schorsing en pas op 22 mei vervallen er weer twee strafpunten. Hij moet dus 7 races zeer braaf zijn.

Russell: "Ben er zeker van"

Bijna niemand kan als je er naar vraagt echter nog een moment opnoemen waarvoor Gasly afgelopen jaar gestraft werd. Het waren voornamelijk kleine dingen, die uiteindelijk opgeteld dus bijna tot een schorsing zouden kunnen leiden. Zo kwam hij licht in aanraking met Lance Stroll (Spanje) en Sebastian Vettel (Oostenrijk). Verder kreeg hij strafpunten voor track limits (Oostenrijk) en te hard rijden tijdens een rode vlag-situatie (Suzuka). In de Verenigde Staten liet hij een te groot gat vallen tijdens de safety car en in Mexico kreeg hij strafpunten omdat hij een voordeel zou hebben behaald door buiten de baan te rijden. Aangezien Gasly dus geen hele gevaarlijke dingen heeft gedaan, op misschien de Suzuka-situatie na, vindt zijn collega Russell dat er in moet worden gegrepen. "We hebben daar al gesprekken over gevoerd met de FIA en ik ben er zeker van dat de FIA wijzigingen door gaat voeren", aldus de Brit. "Als een coureur een schorsing krijgt, dan zou dat moeten zijn voor een serieus incident en Pierre valt echt niet onder de categorie gevaarlijke of roekeloze coureurs." "Een groot aandeel van zijn strafpunten komt voort uit niet-gevaarlijke situaties, zoals track limits of het te ver terugzakken achter de safety car. Het zou dan ook zonde zijn om te zien dat hij een schorsing krijgt. Zelfs als hij die 12 punten bereikt, dan zouden we het moeten heroverwegen", aldus de Mercedes-coureur.

Meer strafpunten als grens?

Een simpele oplossing is al aangedragen door de nieuwe teambaas van Pierre Gasly, Otmar Szafnauer. Hij wijst op het feit dat er in 2014 slechts 19 Grands Prix waren toen het systeem werd ingevoerd. Inmiddels zijn er in 2023 vijf races meer gepland, plus zes sprintraces. Dat staat dus gelijk aan ongeveer 7 Grands Prix-afstanden meer dan toen, dus worden er vandaag de dag elk jaar zo'n 40% meer meters gereden door de coureurs. Volgens de Amerikaan is het dan ook oneerlijk voor de coureurs om de grens op 12 punten te houden. 14 of 15 punten als grens zorgt voor een beter systeem, aldus de Alpine-teambaas.

Viaplay
x
LIVE Reacties na bizar einde sprintkwalificatie