Het was eigenlijk een inhaalactie die niet mogelijk was, binnen de grenzen van de baan dan. George Russell probeerde Oscar Piastri tijdens de spintrace buitenom in te halen. Maar er was op de baan geen ruimte, waardoor Russell normaal gesproken zijn actie had moeten staken. Maar omdat op dat gedeelte van de baan op het Circuit of The Americas alleen maar asfalt ligt, kon Russell toch doorrijden en Piastri alsnog inhalen door het overschrijden van de track limits. Vijf seconden tijdstraf voor de Mercedes-coureur was het oordeel van de FIA.
Door de tijdstraf, die pas na de finish werd voldaan, verloor Russell zijn zevende plaats in de sprintrace aan Pierre Gasly, maar dankzij zijn manoeuvre kon hij wél weg rijden bij Piastri. De McLaren-coureur opperde eerder al dat er zwaardere straffen zouden moeten volgen voor dit soort acties.
Hoewel hij er zelf dus uiteindelijk toch voordeel uithaalde vindt ook Russell dat de FIA met een oplossing moet komen voor dit soort incidenten. "Als er op die plek gravel ligt en iemand duwt je wijd, dan eindig je in het gravel. Dus zet je je actie dan niet door. Ik had altijd al het plan om daar buitenom te gaan in de hoop dat ik wat ruimte zou krijgen. Als hij (Piastri, red.) dat niet zou doen, zou ik alleen het asfalt opgeduwd worden. Over de consequenties maak je je dan pas achteraf druk", legt Russell uit aan de media waaronder RacingNews365. "Ik houd er niet van om zo te racen en er moet zeker iets veranderen. Het is op drie van de banen in het het seizoen zo het geval."
"Uiteindelijk racen we allemaal volgens dezelfde regels. Als je in Monaco racet, kun je niet over die limiet, omdat je dan in de muur belandt. In Japan kun je niet over die limiet omdat je dan in het gravel komt. En dan heb je hier, waar de enige consequentie is dat je op asfalt komt. In Monza kwam ik uit de pits en ging ik over die limiet terwijl ik wist dat ik een 'verlaat de gevangenis zonder te betalen-kaart' had", doelt Russell op de tijdwinst die hij er wel mee wint en dus de tijdstraf teniet doet. "Hetzelfde geldt voor Barcelona. Maar je wilt niet die kaart helemaal niet hebben. De FIA moet dus een oplossing vinden om dat te voorkomen."
En wat die oplossing dan is? Tien seconden tijdstraf om het minder aantrekkelijk te maken? "Ik denk dat tijdstraffen zo race-afhankelijk zijn. We hebben gesproken over mogelijk positie-straffen. Dat ligt meer in de lijn."
Bekijk hieronder de actie waarvoor George Russel de tijdstraf kreeg tijdens de sprintrace
Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Mexico 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!