Op 17 december, een vijftal dagen nadat Max Verstappen op weergaloze wijze de Formule 1-wereldtitel in de wacht wist te slepen, gingen de advocaten van Red Bull naar de rechtbank. Dat was daags nadat Mercedes haar intentie tot protest tegen de uitslag van de GP van Abu Dhabi had ingetrokken en een rechtsgang juist werd voorkomen. De zaak die op 17 december werd besproken in de rechtbank ging niet over de titel van Verstappen, maar over Dan Fallows. De Brit was sinds 2006 de Chief Aerodynamica bij het Red Bull-team, maar maakte in juni vorig jaar bekend per 2022 aan de slag te willen gaan bij Aston Martin, dat hem de positie van technisch directeur had aangeboden.
Red Bull wil hem nog niet laten gaan
Red Bull heeft een zaak aangespannen, omdat Fallows onder zijn afspraken in zijn Red Bull-contract uit wilde komen en ontslag nam. De eindverantwoordelijke van de aerodynamica rapporteerde aan Chief Technical Officer Adrian Newey, maar had wel ongeveer honderd mensen onder zich die aan hem rapporteerde. Fallows kreeg van Aston Martin een aanbieding, ging daar op in en wilde per 1 januari 2022 daar aan de slag. Volgens Red Bull staat er echter in zijn contract dat hij een opzegtermijn van zes maanden heeft, maar dat deze op zijn vroegst op 31 december 2022 kan worden geactiveerd. Hij zou dus pas op zijn vroegst op 1 juli 2023 ergens anders aan de slag kunnen. Daar wilde Fallows onderuit komen, maar dat zag Red Bull niet zitten. Als hoofd aerodynamica zal hij ongetwijfeld al veel info hebben gehad over de 2022-bolide van Red Bull, die hij op die manier mee had kunnen nemen naar Aston Martin.
Red Bull geeft Fallows nieuwe taak
Begin augustus 2021 werd Fallows vervolgens weggehaald bij alle Formule 1-projecten en mocht hij gaan werken aan de ontwikkeling van een roadcar van Red Bull, binnen de bedrijfstak Red Bull Advanced Technologies. In de praktijk dus gewoon een degradatie. Een kleine twee maanden later leverde Fallows vervolgens zijn ontslagbrief in en wilde per direct stoppen bij Red Bull. Hij gaf aan dat hij zich slecht behandeld vond (omdat hij werd overgeplaatst) en dat zijn opzegtermijn in strijd was met de regels. Ook gaf hij voorbeelden van andere ex-Red Bull-werknemers die wel voor hun opzegtermijn weg mochten gaan van het team. Red Bull ging er echter niet in mee en weigerde zijn ontslag. Daarop gingen de twee partijen dus naar de rechtbank. Red Bull wil voorkomen dat Fallows vroegtijdig het pand verlaat en naar concurrent Aston Martin vertrekt, terwijl de Brit zelf logischerwijs zo snel mogelijk wil overstappen.
Uitspraak later in januari
Eind januari zal er een uitspraak worden gedaan, maar na de eerste hoorzitting in december lijkt Red Bull in een goede positie te zitten. De advocaat van Fallows voerde enkele namen aan van ex-werknemers die het team wel mochten verlaten en wilde dat er email-communicatie van teambaas Christian Horner werd ingezien over de omstandigheden rond hun vertrek, om zo hopelijk aan te kunnen tonen dat Fallows ook eerder zou mogen vertrekken. De rechter wees dit echter af, omdat hij oordeelde dat er bij elke werknemer weer andere omstandigheden zijn in de snel veranderende F1-wereld. Een zoektocht naar bepaalde emails zou dan ook een verspilling van tijd zijn, omdat het bewijs op zou leveren dat niet tot nauwelijks relevant zou zijn. Het vervolg van de rechtszaak vindt plaats van 25 tot en met 28 januari. Overigens is het niet de eerste keer dat Fallows voor ophef zorgt. In 2014 wilde hij overstappen van Red Bull naar McLaren. Hij tekende een nieuw contract bij McLaren, maar vervolgens ging hij toch verder bij Red Bull, dat hem een nieuw en beter contract aanbood. Een gang naar de rechtbank werd voorkomen, nadat de twee teams tot een schikking kwamen. Wat daar in stond, is niet bekend.
Meest gelezen