Het Grand Prix-circuit in Barcelona staat niet bekend om haar geweldige races. Vele coureurs wijzen als reden naar de chicane in de laatste sector. In de beginjaren - het circuit opende in 1991 haar deuren - was die chicane er nog niet, maar onder het mom van veiligheid wordt de chicane sinds 2007 steevast gebruikt. F1-coureurs willen daar vanaf, omdat de oude lay-out zou zorgen voor spectaculairdere gevechten op het rechte stuk, waar nu nauwelijks nog wordt ingehaald. Ook kunnen de coureurs nu met veel meer snelheid de laatste bochten in, waardoor ze meer uit hun F1-bolides kunnen halen. Russell liet vorig jaar merken wat hij en zijn collega's er van vonden. "Het circuit staat garant voor slechte races, die bijna altijd saai zijn. Als groep denken wij coureurs dat als die snelle bochten weer terugkomen in plaats van de chicane, je weer dichter op je voorganger kunt zitten, je met meer snelheid het rechte stuk op kan komen en het slipstreameffect richting de eerste bocht groter is. De fans zien in dat geval de wagens sneller gaan en wij coureurs krijgen een snellere bocht. Dat is een win-winsituatie
Verandering
Een woordvoerder van het circuit bevestigt aan RacingNews365 dat er wordt gewerkt aan alle vereisten aan welke moeten worden voldaan om de snellere lay-out te gebruiken. De FIA moet het circuit dan nog goedkeuren en de lay-out een zogeheten 'Grade 1 Licentie' te geven. Met die licentie mag de Formule 1 er op racen. Begin 2023 moet de FIA langskomen en de controle uitvoeren. De chicane zal niet verwijderd worden en de Formule 1 zou dan kunnen kiezen welke van de twee lay-outs ze in gebruik nemen tijdens het raceweekend in de koningsklasse. Het is dan ook nog niet 100% zeker of de koningsklasse ook op de andere lay-out zal gaan rijden.
Meest gelezen