vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr

F1-stand

  • 1 HAM 68
  • 2 BOT 62
  • 3 VER 39
VT1 vr 26 apr 11:00 12:30
VT2 vr 26 apr 15:00 16:30
VT3 za 27 apr 12:00 13:00
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1 nieuws

"Saaie race als GP China komt door oververhitten van banden"

De Grand Prix van China stond niet bepaald bol van de wiel-aan-wiel-gevechten of strategische verrassingen. Volgens Rudy van Buren heeft dat vooral te maken met een ongunstig effect op de banden van Formule 1-auto's.

Interview
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

De ontwikkelingscoureur in de simulator van McLaren analyseert voor RacingNews365 de manier waarop de topteams hun pitstops planden: "Met dit circuit loont het om allemaal op dezelfde strategie te zitten. Je zag de Mercedessen gelijk al een gat trekken om veilig te zijn tegen een undercut van hun tegenstanders. Als die kwam, reageerden ze daar steeds gelijk op. Red Bull was wat dat betreft agressief, daar werd de boel op scherp gezet met vroege stops. Mercedes moest wel daarop - en op Ferrari - reageren."

Volgens Van Buren, die een week voor de duizendste Formule 1-race in de geschiedenis nog samen met Max Verstappen de virtuele 8 uur van Silverstone won, houdt dat verband met een probleem dat optreedt wanneer een F1-coureur lang de auto van een ander wil volgen.

"Vooral in de middelste sector is de gemiddelde bochtensnelheid heel erg hoog, dan komen er áltijd problemen met de banden", aldus de Lelystedeling over de reden waarom de meeste coureurs de race vooral op meerdere seconden afstand van elkaar aflegden. "Als je dan tóch iemand van dichtbij wilt volgen, oververhitten de banden en dat werkt twee keer zo hard tegen je. Dat verklaart ook waarom Sebastian Vettel wel naar zijn teamgenoot Charles Leclerc toe kon, maar er niet voorbij kwam door dat remmende effect. Dat is niet op te lossen."

Van Buren stelt dat dit inherent is aan banen met veel snelle bochten, waardoor de bandenslijtage aan de hoge kant is: "Vooraf was daarom al duidelijk dat bijna iedereen voor een tweestopper zou gaan. Dan wordt het gewoon een standaardrace zonder spanning. Anderzijds zijn we ook als F1-liefhebbers verpest met de gave race in Bahrein eerder."

De McLaren-ontwikkelingsrijder verwacht dat de vierde GP van dit jaar, in Azerbeidzjan, wat dat betreft meer spanning op kan leveren: "Op dat zeer lange rechte stuk gaat het sterkere DRS-systeem zeker effect hebben. De race daar heeft al vaker spektakel opgeleverd, dus dan kan het weer een heel gave worden."

RN365 Nieuwsdossier Belangrijkste nieuws over de GP van China

RN365 Special
De rivaliteit tussen Lewis Hamilton en Sebastian Vettel

Vettel en Hamilton zijn al meer dan tien jaar de absolute favorieten in de Formule 1. We duiken in hun opvallende relatie als rivalen.

Lees meer