Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Formule 1 nieuws

"Saaie race als GP China komt door oververhitten van banden"

De Grand Prix van China stond niet bepaald bol van de wiel-aan-wiel-gevechten of strategische verrassingen. Volgens Rudy van Buren heeft dat vooral te maken met een ongunstig effect op de banden van Formule 1-auto's.

Interview
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

De ontwikkelingscoureur in de simulator van McLaren analyseert voor RacingNews365 de manier waarop de topteams hun pitstops planden: "Met dit circuit loont het om allemaal op dezelfde strategie te zitten. Je zag de Mercedessen gelijk al een gat trekken om veilig te zijn tegen een undercut van hun tegenstanders. Als die kwam, reageerden ze daar steeds gelijk op. Red Bull was wat dat betreft agressief, daar werd de boel op scherp gezet met vroege stops. Mercedes moest wel daarop - en op Ferrari - reageren."

Volgens Van Buren, die een week voor de duizendste Formule 1-race in de geschiedenis nog samen met Max Verstappen de virtuele 8 uur van Silverstone won, houdt dat verband met een probleem dat optreedt wanneer een F1-coureur lang de auto van een ander wil volgen.

"Vooral in de middelste sector is de gemiddelde bochtensnelheid heel erg hoog, dan komen er áltijd problemen met de banden", aldus de Lelystedeling over de reden waarom de meeste coureurs de race vooral op meerdere seconden afstand van elkaar aflegden. "Als je dan tóch iemand van dichtbij wilt volgen, oververhitten de banden en dat werkt twee keer zo hard tegen je. Dat verklaart ook waarom Sebastian Vettel wel naar zijn teamgenoot Charles Leclerc toe kon, maar er niet voorbij kwam door dat remmende effect. Dat is niet op te lossen."

Van Buren stelt dat dit inherent is aan banen met veel snelle bochten, waardoor de bandenslijtage aan de hoge kant is: "Vooraf was daarom al duidelijk dat bijna iedereen voor een tweestopper zou gaan. Dan wordt het gewoon een standaardrace zonder spanning. Anderzijds zijn we ook als F1-liefhebbers verpest met de gave race in Bahrein eerder."

De McLaren-ontwikkelingsrijder verwacht dat de vierde GP van dit jaar, in Azerbeidzjan, wat dat betreft meer spanning op kan leveren: "Op dat zeer lange rechte stuk gaat het sterkere DRS-systeem zeker effect hebben. De race daar heeft al vaker spektakel opgeleverd, dus dan kan het weer een heel gave worden."

RN365 Nieuwsdossier Belangrijkste nieuws over de GP van China

Breaking De ware redenen waarom Ricciardo vertrok bij Red Bull