Het was voor Carlos Sainz een weekend waar geen touw aan vast te knopen was. Op zaterdag ging het nog oké voor hem en zijn teamgenoot Charles Leclerc, maar op zondag zakten ze weg. Dit had volgens de Spanjaard, in gesprek met onder andere RacingNews365, voornamelijk te maken de prestaties van de concurrentie. "We gingen er eigenlijk vanuit dat Mercedes sneller zou zijn, en dat waren ze. We gingen er niet vanuit dat McLaren zo snel zou zijn, maar dat waren ze wel. Dus in het algemeen waren we niet zo sterk vandaag. Er stond erg veel wind en de auto was moeilijk te besturen. Het was lastig om consistent te zijn in deze omstandigheden."
Voor de helft met de strategie eens
Ferrari staat inmiddels een beetje bekend om haar discutabele strategieën. Dit was volgens Carlos op Silverstone niet helemaal het geval nadat de safety car op de baan kwam. "Ik was het voor de helft met de strategie eens. Dat is ook waarom ik de beslissing overliet aan het team." "Want wil ik op zachte banden staan op positie tien, terwijl ik aan het vechten ben met coureurs die even snel zijn en op zachte en medium banden staan? Of wil ik met harde banden op plek zes vechten en hen achter me proberen te houden? Uiteindelijk zijn we voor de riskante optie gegaan met de harde band. Het was echt moeilijk, maar ik wist het bijna voor elkaar te krijgen. Dus ja, het is wat het is." Vooral in de slotfase van de race nam de druk van de rest van het veld op de 28-jarige coureur toe en viel hij verder terug. Hij werd in eerste instantie ingehaald door de Red Bull van Sergio Perez, maar ook Alexander Albon en zijn eigen teamgenoot Charles Leclerc volgden. "We hadden het vooral moeilijk met de wind. We hadden gewoon geen tractie en daardoor was het in de gevechten erg moeilijk. We weten dat dit ons zwakke punt is. We zien het op de data en je voelt het in de auto. We hebben al wat progressie geboekt, maar het is nog steeds niet zoals het zou moeten zijn."
Net aangeschoten wild
Dat neemt niet weg dat de Ferrari-coureur eigenlijk best tevreden was over zijn prestatie op het circuit van Silverstone. "Nog steeds denk ik dat ik toch best goed reed. Ik ging lang door op de medium banden en toen ik switchte naar de harde banden had ik ook een goed tempo. En toen kwam de safety car op het slechtst mogelijke moment de baan op. Ik had namelijk geen banden meer over. Als ik naar binnen was gegaan, werd ik ingehaald, maar als ik buiten was gebleven stond ik op positie zes en verloor ik een plek. We hebben geprobeerd buiten te blijven en drie of vier rondes hard gepusht, maar Checo Perez in de Red Bull was ons sowieso voorbij gegaan." Hij ziet ook in dat de slotfase anders had gekund. "Ik heb heel erg mijn best gedaan om die positie vast te houden, maar ik wist dat ik aan het einde van de race net aangeschoten wild zou zijn. Aangezien ik op de harde banden stond en ik met harde banden moest vechten tegen mannen met verse mediums en zachte banden. Eigenlijk vind ik dat ik het best goed gedaan heb door vooraan dat groepje te blijven rijden tot Checo me voorbij ging."
Meest gelezen