Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Carlos Sainz

Sainz haalt schouders op na crash met Perez: "Dit gebeurt nou eenmaal"

Carlos Sainz denkt dat hij de pole voor de GP van Monaco misschien had kunnen veroveren als Perez niet was gecrasht. Het is al het tweede jaar op rij dat de Spanjaard gehinderd wordt in de slotseconden van de kwalificatie. Dat hij zelf bovenop de Mexicaan knalde, dat gebeurt nou eenmaal in Monaco.

Sainz Monaco
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB

Het einde van de kwalificatie was zeker voor Carlos Sainz opvallend. Een paar seconden voor hem op de baan reed Sergio Perez, die crashte. De Spanjaard zag de gele vlaggen pas laat en moest vol in de ankers. Daarbij spinde hij en kwam hij tegen de Red Bull van Perez aan.

Gevraagd naar de situatie legt Sainz uit wat hij zag en dacht. "Perez crashte voor mijn neus en ik zat in mijn vliegende ronde. Het was een blinde hoek. Je gaat vol gas door bocht zeven en ik zag de gele vlag aan mijn linker kant. Ik wist meteen dat er een auto voor me was gecrasht, maar je ziet niet waar. Je gaat de bocht om zonder een idee waar de auto zal zijn."

"Ik remde gewoon en probeerde de radius van mijn bocht zo klein mogelijk te maken. Net toen ik Perez wilde passeren, remde ik iets harder en raakte ik met mijn achterkant zijn achterkant. Als het me gelukt was om mijn auto onder controle te houden, was dat een goede save geweest, want ik had niet echt de tijd om mijn auto op te vangen. Dit soort dingen gebeuren nou eenmaal in Monaco", zo luidt zijn conclusie.

Sainz baalt

Daardoor kon Sainz zijn laatste ronde niet afmaken, net als de andere coureurs. Vorig jaar was dat ook het geval toen Leclerc crashte aan het einde van Q3. Daar baalt Sainz van, want wie weet waar hij had kunnen staan.

"Het is zonde, want dit is het tweede jaar op rij dat een rode vlag ons een laatste poging kost en we niet voor de pole konden gaan. Dat is nou eenmaal Monaco", aldus de Ferrari-coureur, die misschien wel op pole had kunnen staan, zo denkt hij als hem dat wordt gevraagd.

"Ik had voor de pole kunnen gaan, want we hadden al de hele dag een goede pace. Ik was aan het opbouwen op weg naar de kwalificatie, maar we zullen het nooit weten, dus het is onmogelijk te zeggen. Deze kwalificatie voelde ik me in ieder geval goed in de auto."

Een kijkje naar het scorebord voordat Perez crashte, verraadt overigens dat Leclerc in sector 1 al drie tienden sneller was dan Sainz.

Goede hoop voor de race

Tot slot kijkt Sainz vooruit naar de race. Gaat hij Leclerc aanvallen voor de leiding? Daar rept hij met geen woord over. Hij wil in ieder geval een mooi Ferrari-resultaat neerzetten.

"Op zondag moeten we het werk afmaken. We zitten in een goede positie en kunnen een mooi resultaat scoren voor het team. De auto is al het hele weekend geweldig, dus we gaan er voor. Droog of regen? Oh dat maakt me niet uit!"

7 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Goed nieuws voor Ferrari: FIA versoepelt F1-motorregels