In de derde vrije training zorgde Carlos Sainz voor gefronste wenkbrauwen in de Ferrari-garage toen hij zijn bolide in de muur parkeerde in de Hugenholtzbocht. De Spanjaard verloor de controle en maakte een flinke smak. De schade was aanwezig, maar toch wist zijn team de SF21 net op tijd voor de kwalificatie weer op te lappen. In die kwalificatie schopte Sainz het tot de zesde plaats. Hij looft dan ook zijn monteurs. "Ik heb alles aan hen te danken. Het duurde tot twintig minuten na de derde oefensessie totdat ze de auto kregen, dus dat zorgde voor nog meer tijdsdruk. Ze hebben het geweldig gedaan om de auto weer te repareren op weg naar de kwalificatie. We hebben het vaak over coureurs, maar de monteurs in Formule 1 zijn ook geweldig." Het vertrouwen was vervolgens even weg bij Sainz, zo vertelt hij in gesprek met onder meer RacingNews365 . "Vanaf dat moment was er veel spanning. In Q1, met de rode vlaggen en een gebrek aan vertrouwen in mezelf en de wagen. Uiteindelijk heb ik het ronde voor ronde weer opgebouwd, waardoor ik in Q3 uiteindelijk een goede ronde reed, waarmee ik bijna in de top vijf kwalificeerde." Terugblikkend op de crash in VT3, was de uitkomst van zijn analyse een bijzondere: hij verdiende het naar eigen zeggen om te crashen. "Eerst wist ik niet wat er was gebeurd, maar nadat ik alles had geanalyseerd was het duidelijk dat ik ietwat afweek van mijn lijn. Ik had mijn apex misschien twintig centimeter gemist. Daardoor kwam er wat stof en zand omhoog en op dit circuit is dat al genoeg om een crash te veroorzaken." Het levert complimenten op van Carlos aan het adres van Circuit Zandvoort. "Dat maakt het zo uitdagend en geweldig om hier als coureur te rijden. Je kan geen fouten maken en deze zaterdag hebben we gezien dat fouten worden afgestraft. Ik betaalde in de derde training de prijs en daarom is het altijd lastig om het vertrouwen weer terug te vinden. Uiteindelijk is me dat gelukt, maar het was lastig." "Dit circuit vormt voor ons coureurs een van de grootste uitdagingen dit seizoen. Het voelde alsof ik deze crash verdiende, want ik reed twintig centimeter van mijn lijn. Zo hoort een circuit te zijn. De prijs die we hier betalen voor een fout, is zoals het hoort te zijn. In de toekomst moeten we deze kant weer opgaan en niet verder gaan op de weg die we tien jaar geleden zijn ingeslagen", aldus Sainz, al doelend op nieuwe circuits zoals in Abu Dhabi, waar een fout niet resulteert in een uitstapje in het gras of het grind, maar op de uitloopstrook van asfalt.
Meest gelezen