Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Carlos Sainz

Sainz prijst 'verbazingwekkende' Ferrari-partner: "Dat maakt alles eenvoudiger"

Ferrari werkt al jarenlang samen met Shell in de Formule 1. Maar hoe ziet die samenwerking er precies uit? Carlos Sainz legt het haarfijn uit tegenover RacingNews365.

Sainz podium Austria
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Ferrari heeft vele partners in de Formule 1 en een daarvan is Shell. Inmiddels werken de twee partijen al 70 jaar lang samen en heeft dat in totaal 16 constructeurskampioenschappen en 15 rijderstitels opgeleverd. Ook al zit Carlos Sainz pas sinds 2021 bij Ferrari, hij ziet de waarde in van een betrouwbare brandstofpartner.

"Tegenwoordig zie je steeds meer dat elk detail telt. Elke tiende van een seconde telt voor Shell, dat altijd maximale ondersteuning biedt op het circuit. Ze komen met een track laboratorium naar iedere race, met twee of drie engineers van Shell die een monster van de olie en de brandstof nemen na elke run die we op het circuit doen", zo vertelt Sainz tegen RacingNews365.

"Als we in de eerste vrije training vier runs maken, nemen ze na elke run een monster om het te analyseren, te finetunen en terug te koppelen naar de engineers van wat ze zien. Deze sterke samenwerking levert uiteindelijk rondetijd op en je kunt zien dat het nuttig is geweest in de afgelopen vier jaar dat ik hier ben." 

Het laboratorium waar Sainz naar verwijst, is het laboratorium van Shell op het circuit in de garage van Ferrari. In totaal besteedt de oliegigant 21.000 uur aan het ontwikkelen van de brandstof- en olieproducten voor het team.

Gemakkelijk en naadloos

"Het feit dat ze zoveel werk steken in de brandstof en de olie die we op het circuit gebruiken, de hoeveelheid details die ze gebruiken om elk circuit en elke omstandigheid optimaal te benutten, dat is verbazingwekkend", aldus Sainz. "In de Formule 1 zijn er zoveel verschillende omstandigheden, zoals de hitte in Miami en de hoogte in Oostenrijk, Mexico en São Paulo. Het vereist veel inzicht en ervaring. Daarom is die 70 jaar aan ervaring tussen Shell en Ferrari zo belangrijk. Je kunt zien dat ze al heel lang samenwerken", zo vertelt Sainz verder.

Het betekent dat het werk achter de gesloten deuren van het laboratorium van vitaal belang is voor het laten rijden van de auto's. Hoewel Sainz als vanzelfsprekend bewust is van het belang ervan, betekent het niet dat hij blind is voor wat er achter de schermen gebeurd.

"Als coureur geef je na elke sessie feedback over hoe de motor aanvoelt, hoe de auto zich gedraagt en eventuele problemen. En natuurlijk maken de technici aantekeningen. Tegenwoordig lijkt alles naadloos op elkaar aan te sluiten. We rijden zoveel races dat we zelden specifieke feedback hoeven te geven. Om de support te hebben, maakt het het gewoon gemakkelijk en naadloos. Het feit dat je weet dat je op elk circuit altijd kunt rekenen op die twee of drie Shell-technici met hun laboratorium, maakt alles altijd eenvoudiger."

Ook interessant:

Moet Verstappen Perez nog wel als Red Bull-teamgenoot willen?

In een weekend dat weer uiterst moeizaam verliep voor Red Bull, was het toch weer Max Verstappen die de kastanjes uit het vuur haalde voor de brigade uit Milton Keynes. En Sergio Perez? Tsja...

Bekijk je de podcast liever op YouTube? Klik dan hier.

Praat mee!

Viaplay
x
Max Marko bevestigt gridstraf Verstappen in Brazilië