Aan het begin van het jaar werd meteen duidelijk dat de Grand Prix van Spanje een belangrijk moment in het seizoen zou worden. De FIA gaat namelijk vanaf dit weekend heel wat strenger controleren op de flexibiliteit van de voorvleugels. Als een vleugel meer beweegt op hoge snelheden, dan geeft dat minder luchtweerstand en dus meer snelheid, dus de aanname was al vroeg in het seizoen dat de rangorde flink op de schop zou gaan vanaf de race op het circuit van Barcelona. Vooral in de voorhoede werd er naar McLaren gekeken, dat een ijzersterke auto heeft gebouwd dit jaar.
Maar onder de coureurs wordt er een stuk minder verwacht van deze nieuwe regel. In de persconferentie in Spanje tempert Carlos Sainz de verwachtingen behoorlijk. "Er is natuurlijk heel veel over gesproken. Ik denk niet dat het de teams heel hard gaat treffen, niet zo hard als mensen denken of van wat er allemaal gezegd is over deze regelwijziging. Het blijft een voorvleugel, dus natuurlijk zal die wat stijver zijn en niet zoveel doorbuigen als eerder. Maar ik verwacht niet dat we meer dan één tiende aan verschil gaan zien in het veld. Dus ik denk niet dat er heel veel in zal zitten."
Dat klinkt als weinig, maar dit jaar zijn de marges in de kwalificatie flinterdun geweest. Het gat van pole naar de nummer twee is bijna elke race minder dan één tiende geweest. Wanneer de presentator Sainz erop wijst dat een verandering van één tiende gelijk kan staan aan vier plaatsen op de grid, moet de Williams-coureur dat wel erkennen. "Dat is ook wel weer zo ja. Vooral in ons krappe middenveld."
Bij winst van Verstappen, Norris, Piastri of een andere favoriet in Barcelona, pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Win 50 x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!