Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Sainz wijst naar bijzonder Ferrari-probleem na matige kwalificatie: "Voelde het hele weekend al raar"

Carlos Sainz mag de Grand Prix van Hongarije zondag als elfde aanvangen, en hij weet precies waarom.

Carlos Sainz had een lastige zaterdag op de Hungaroring, want hij viel met twee duizendsten buiten de top tien tijdens de kwalificatie. De Ferrari-coureur start de GP van Hongarije zondag op de elfde startpositie terwijl zijn teamgenoot Charles Leclerc zijn gelijkwaardige bolide naar de zesde startplaats reed. De teamgenoten gaan redelijk gelijk op in de kwalificatiebattle, maar Sainz heeft op dit moment nog een voorsprong qua totaal aantal punten in het coureurskampioenschap.

Kwalificatieformat verplichtte Sainz op de medium banden te rijden

Tegenover onder andere RacingNews365 geeft de Ferrari-coureur tekst en uitleg. Het nieuwe kwalificatie-format, waarbij de coureurs gedurende Q2 verplicht op medium banden moeten rijden, was volgens hem namelijk een oorzaak van zijn vroegtijdige exit. "Ik voelde me het hele weekend al raar als ik op de medium banden reed. Om één of andere reden hebben we altijd moeite in de eerste sector om deze banden aan de praat te krijgen." De Spanjaard had minder last van de harde compound banden die verplicht was tijdens het eerste deel van de kwalificatie: "De medium banden werkend krijgen was nog lastiger dan de harde compound." Toen de 28-jarige coureur de medium banden tijdens de vrije training op zijn auto geschroefd kreeg, wist hij gelijk hoe laat het was. "Ik wist dat dit een moeilijke sessie voor ons zou gaan worden. Door Q1 kwamen we mooi heen, maar zodra ik in Q2 de medium banden eronder moest doen was ik al aan het glijden en kon ik geen goede ronde aan elkaar rijgen." "De ronde was niet al te slecht, maar ik had echt te weinig grip en dat was jammer. Het was maar twee duizendsten (verschil met P10, red.)." Het team van Ferrari moet gaan analyseren waarom de auto zo slecht presteert op de mediums. Sainz maakt zich nog niet al te druk: "Ik ben er zeker van dat we dit probleem gaan begrijpen. Het is alleen jammer dat we dit weekend verplicht die banden moesten gebruiken."

"Rest van het weekend was erg saai"

"We zijn absoluut meer competitief op de zachte en de harde banden. Maar nog steeds is dit niet waar we willen staan. We hadden verwacht op dit circuit er beter voor te staan." De Ferrari-coureur is niet negatief over het nieuwe kwalificatieformat, maar is wel van mening dat er nog het een en ander verbeterd kan worden: "Ik vind het een interessant format, maar de rest van het weekend was erg saai. Vrijdag hebben we meer in de garage gestaan dan geoefend omdat we niet genoeg banden hadden. Waarom hebben we een uur training als we niet genoeg banden hebben om op te trainen?" Sainz vraagt zich ook oprecht af hoe duurzaam de nieuwe regels zijn. "Het zou best vanwege duurzaamheid kunnen zijn (doelend op het uitsparen van banden vanwege het nieuwe format, red.), maar tegelijkertijd hebben we vier sets van inters en drie sets van de wets, terwijl we deze vaak in een weekend niet eens aanraken."

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal