Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Sargeant: "Snelheid is geen probleem, maar moet nog dingen leren"

Logan Sargeant is op dit moment de enige Amerikaanse coureur op de F1-grid. Bij Williams rijdt Sargeant aan de zijde van Alexander Albon, die al een goed ritme met de huidige FW45-bolide heeft gevonden. Iets wat Sargeant snel ook hoopt te vinden, zeker omdat de Williams-bolide dit jaar een plaats in de middenmoot heeft gevonden. WK-punten lijken daardoor voor Sargeant in zijn debuutjaar verre van onmogelijk te zijn.

In Australië maakt Logan Sargeant een ontspannen indruk op ons, wanneer we hem in de hospitality van Williams spreken op de donderdag voorafgaand aan de Grand Prix van Australië. Het is wel een stukje lopen op de groen aangeklede paddock van Melbourne, naar de hospitality van Williams. Vorig jaar eindigde het welbekende F1-team namelijk als laatste in het constructeurskampioenschap en dus schuift men op ieder paddock helemaal achteraan aan. Toch lijkt het erop dat Williams in 2024 weer wat plekjes naar voren kan gaan schuiven. Alexander Albon liet al een aantal keren zien dat er dit jaar snelheid in de Williams-bolide zit. Met wat WK-punten hoeft het team in 2024 mogelijk niet meer de zogenaamde 'Walk of Shame' af te leggen, zoals de lange wandeling voor het laatste team ook wel bekend staat. De snelheid die Albon heeft gevonden, hoopt ook debutant Logan Sergeant snel uit zijn bolide te persen, maar op dit moment komt de Amerikaan nog wat ervaring tekort: "Ik denk dat de start van het F1-seizoen vrij goed is geweest. Het is een steile leercurve die je meemaakt, maar ik voel me comfortabel met de bolide en ik heb laten zien dat de snelheid geen probleem is. Toch zijn er nog veel dingen die ik moet leren", zegt hij in een exclusief interview met RacingNews365 . "Denk daarbij aan race runs, procedures, begrijpen hoe de balans telkens verandert van sessie tot sessie en daar uiteindelijk bovenop zitten om zo in de beste mogelijke positie te komen", aldus de ontspannen maar zelfverzekerd overkomende Sargeant." "Ik sta op dit moment denk ik verder dan waar ik had gedacht te staan op dit moment. Het is op dit moment gewoon belangrijk om door te blijven groeien en dingen te blijven leren." Net als andere rookies die de afgelopen jaren vanuit de Formule 2 doorstroomden naar de Formule 1, ervaart ook Sargeant dat het vooral de vele opties zijn, waar een F1-bolide van een F2-bolide verschilt. "Gedurende een stint ben je veel met het stuur bezig in een F1-bolide. Constant moet je dingen veranderen en aanpassen op je stuur. Daarin moet je veel leren, ten opzichte van het rijden in een F2 of F3-bolide. Wanneer je daarvan alles begrijpt en begrijpt hoe je de settings moet inzetten, kun je er veel voordeel van hebben. Daarin moet ik nog een stap maken, om goed aan te voelen van wat ik precies wil hebben, wat precies bij mij past."

Ik voel op dit moment wel dat ik verder ben dan ik had gedacht te zijn

Sargeant

"Ik moet daarin nog stappen maken, maar ik voel op dit moment wel dat ik verder ben dat ik had gedacht te zijn op dit moment in het seizoen, omdat ik bijvoorbeeld al over een snelle pace beschik. In de kwalificatie sta ik er telkens goed bij en heb ik het gevoel dat ik vanuit daaruit ook wat goeds kan doen in de race. Het geeft een goed gevoel dat de snelheid er is, maar nu komt het aan op het perfectioneren van de details. Om na twee races (dit interview werd afgenomen voor de Australische GP, red.) daar al te staan, geeft een goed gevoel." Ondanks dat de 22-jarige Sargeant logischerwijs ervaring tekort komt in de Formule 1, heeft hij er geen problemen mee dat de opzet van een Grand Prix zou worden veranderd: "Natuurlijk, als een rookie zijnde is het fijn om drie vrije trainingen te hebben om zo gedurende een raceweekend de pace op te bouwen. Toch, is het om eerlijk te zijn, waarschijnlijk wat veel. Ik denk dat twee het juiste cijfer is voor het aantal vrije trainingen", waarna hij verwijst naar het nummer op zijn pet. "Dat is het 'Lucky Number'", grapt hij met een lach op zijn gezicht. "Wanneer we twee vrije trainingen van een uur zouden hebben gedurende een raceweekend, zou dat genoeg zijn. Niet alleen voor mij, maar ook voor de engineers", gaat Sargeant op een serieuze toon verder. "Zij kunnen in die tijd alle benodigde data binnenhalen voor het raceweekend. Je kunt in die twee sessies alle informatie voor de kwalificatie en de race binnenhalen. Daarom zou ik zeggen dat één vrije training te weinig is en drie net wat te veel." Tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjaan zal het weekendformat waarschijnlijk veranderen, ook omdat de eerste sprintrace van het seizoen op het programma staat. De eerste kans voor Sargeant om aan te voelen of minder sessies daadwerkelijk genoeg data leveren voor het team.

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'