Inmiddels is Mick Schumacher al ruim drie maanden Mercedes-reserve. De jonge Duitser werd door Haas op straat gezet na mindere prestaties, maar vanwege zijn ervaringen met de huidige generatie bolides haalde Mercedes hem graag aan boord als reservecoureur. Na ruim drie maanden als derde coureur blikt Mick terug in zijn 'dagboek' op de Mercedes-website. "Sinds ik mezelf bij het team heb gevoegd, voel ik me er steeds meer thuis. Iedereen is heel open naar mij toe en vanaf het eerste moment in de fabriek voelde ik me welkom. Ik heb daar al heel veel tijd doorgebracht en de fabriek is echt indrukwekkend."
Simulator
Schumacher is vooral actief in de simulator van Mercedes, zo vertelt hij. "Al in 2014 kwam ik hier eens op bezoek, maar sindsdien is er veel veranderd en is alles veel grootser geworden. Het is een state-of-the-art fabriek. Het is heel indrukwekkend om te zien hoe alles gestructureerd is en hoe men let op de details." "Mijn voornaamste focus ligt op het werk in de simulator, want ik heb onder deze set technische regels natuurlijk al gereden in een F1-bolide. Ik heb dan ook een goed begrip van dit soort bolides. Dat heeft me tot dusverre erg geholpen in deze rol en hopelijk heeft dat ook toegevoegde waarde voor het team. Door het jaar heen hoop ik dat extra setje ogen te kunnen zijn tijdens de ontwikkeling van de auto."
Lewis en George
Niet alleen van de fabriek is Schumacher onder de indruk, ook de samenwerking met Lewis Hamilton en George Russell gaat goed. "Het is fascinerend om met hen te werken. Het is een interessante periode voor mij, want ik kan samenwerken met twee fantastische coureurs, en dat gebeurt niet vaak." "Ik heb al veel geleerd. Wat er belangrijk is qua aanpak op weg naar een raceweekend, bijvoorbeeld. Het voelt alsof ik nu al enorm veel kennis heb opgedaan. Ik had niet verwacht dat ik zo snel zo veel zou opsteken in deze rol", aldus de zoon van Michael Schumacher.
In shock
Nu hij in zijn rol als derde coureur tijdens de raceweekenden zijn tijd vooral in de garage doorbrengt, merkt Schumacher pas echt hoe het is aan de andere kant van de 'lijn'. Dat schokte hem, zo zegt hij. "Als je als coureur op de baan bent, hoor je normaal gezien alle communicatie tussen de engineers niet. Het was dan ook interessant om tijdens de sessies mee te kunnen luisteren." "Ik was vrij geschokt tijdens de eerste race in Bahrein, want ik had niet verwacht dat er zoveel informatie werd uitgewisseld. Je weet niet wat je mist totdat je er daadwerkelijk deel van uitmaakt. Ik vind het prachtig om samen te werken met de engineers, die oprecht naar me luisteren. Mijn mening doet ertoe en dat is erg speciaal, zeker omdat veel mensen die hier werken er ook al werkten toen mijn vader nog voor Mercedes reed."
Meest gelezen