Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

“Schumacher had de pest aan Ferrari V10”

Michael Schumacher verruilde eind 1995 na twee wereldtitels Benetton voor Ferrari. De Duitser kreeg na een eerste kennismaking een hardgrondige hekel aan de nieuwe V10-motoren die Ferrari in 1996 zou gaan gebruiken, onthult voormalig ontwerper John Barnard.

In de podcast Beyond the Grid vertelt voormalig topontwerper John Barnard te weten waarom de terugkeer van Schumacher bij Mercedes tussen 2010 en 2012 niet werkte: zijn rijstijl paste niet bij de auto en bovendien was zijn reactievermogen minder dan voorheen. Maar al eerder mopperde Schumacher op een auto, namelijk op de nieuwe F310 die de Duitser in 1996 tot zijn beschikking zou krijgen, een ontwerp van John Barnard. Bij een test in Estoril bestuurde Schumacher eerst de V12-auto van 1995, waarmee bij binnen 5 ronden rapper onderweg was dan de opgestapte coureurs Jean Alesi en Gerhard Berger. "Hij zei tegen mij: 'Wauw, ik zou makkelijker wereldkampioen zijn geworden met deze auto dan met de Benetton!' Ik dacht: Oké, dat is goed. We zijn op de goede weg!" Maar de V10 viel Schumacher rauw op het dak. "Hij heeft niet dezelfde motorrem als de V12", mopperde hij in gesprek met Barnard. Barnard:"Wat is het probleem Michael, wat vind je niet goed?" Schumacher: "Hij heeft niet dezelfde motorrem als de V12." Barnard: "Nee. Omdat het een betere motor is, efficiënter en dus minder remwerking." Schumacher: "Ja, maar zo rijd ik in bochten." Barnard: "Wat bedoel je?" Schumacher: "Nou, als ik een bocht in stuur, breng ik de auto in balans met het gaspedaal. Als ik het gaspedaal loslaat en de motorrem activeer, komt de achterkant in beweging. Als ik weer gas geef, kan ik daar mee spelen, maar met de V10 lukt dat niet. Als ik met de V10 van het gas ga, is de reactie anders." "Michael was snel, maar ik hield niet van de manier waarop hij zijn auto afstelde", aldus de voormalig topdesigner in Beyond the Grid . "Michael bewandelde naar mijn mening de verkeerde weg. De aanpak van bijvoorbeeld John Watson (voormalig McLaren-coureur, RW) was beter. Die wilde een achterkant die aan de weg kleeft om neutraal door de bocht te komen en eerder op het gas te kunnen gaan. Dat leek me logisch. Uiteindelijk is het tractie die een auto sneller maakt." Hij vervolgt: "Ik respecteerde zijn talent, maar vond het ongelooflijk moeilijk om met hem samen te werken. Hij stelde de regels, ook al had hij zo weinig ervaring. Het was erg moeilijk voor mij om ermee om te gaan."" Barnard zou Ferrari al snel na de komst van Schumacher de rug toekeren, terwijl de Duitser begon aan een lange succesperiode bij de Scuderia. John Barnard staat te boek als een van de belangrijkste ontwerpers in de historie van de Formule 1. Hij introduceerde in 1981 het koolstofvezel chassis met de McLaren MP4 en lanceerde in 1989 bij Ferrari de halfautomatische versnellingsbak, later gevolgd door de komst van het elektronisch display.

Viaplay
x
Trucje Verstappen verklaart opzienbarend Red Bull-trucje