Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Mick Schumacher

Schumacher met wat claustrofobie op weg naar nieuw raceavontuur

Afgelopen week testte Mick Schumacher met de Alpine hypercar, waarmee de Franse constructeur per 2024 meedoet aan het World Endurance Championship (WEC). En dat was een nieuwe, in een bepaald opzicht ook wat ongemakkelijke kennismaking.

Alpine Jerez
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Alpine Racing

Mick Schumacher is momenteel de test- en reservecoureur van Mercedes, maar ondertussen proeft hij ook aan andere racedisciplines waarin hij misschien wel direct kans maakt op een racezitje. Alpine en de Duitser vonden elkaar om mogelijk een een samenwerking aan te gaan voor het WEC-project van Alpine. In 2024 debuteren de Fransen met een spiksplinternieuwe hypercar.

Schumacher werd afgelopen week al in de A424 gelepeld voor een eerste test op het circuit van Jerez. En dat was toch wel even wennen, aangezien Schumacher in zijn carrière alleen in formuleauto's heeft gereden.

"Het is compleet anders. De auto is relatief groot en relatief zwaar. De cockpit is volledig dicht en dat gaf in het begin een wat claustrofobisch gevoel. Maar ik wende er snel aan. Voor wat betreft het racen is het ook heel anders, want je deelt natuurlijk een auto. En in een bepaald opzicht is dat heel boeiend. De auto moet het in het uiterste geval ook nog eens 24 uur zien vol te houden, een heel ander soort uitdaging dus."

Een andere uitdaging was het goed positioneren van de bolide. In de Formule 1 kijk je letterlijk tegen de wielen aan, wat het makkelijker maakt om de auto te positioneren, maar in een hypercar is dat natuurlijk anders. "Je ziet ook niet wanneer de banden bijvoorbeeld blokkeren. Er zijn wel lampjes die dat een beetje aan moeten geven, maar verder niks."

"Het voelde sowieso heel abstract om in een gesloten cockpit te zitten zonder rijwind van voren te voelen", zo vervolgt hij. Wind kwam er wel van achteren: "Dat was nog de grootste uitdaging. Er zit een koelsysteem achterin dat lucht blaast en daar was ik in het begin niet op voorbereid."

Schumacher wordt met zijn woorden geciteerd door Speedweek en hij geeft aan dat een WEC-zitje zeker een optie is, juist omdat hij in de Formule 1 niet aan een zitje voor 2024 lijkt te kunnen komen. Mocht hij daadwerkelijk in het WEC belanden, dan zal hij zijn positie als reservecoureur kunnen behouden, zo gaf Mercedes-teambaas Toto Wolff in een eerder stadium al aan.

De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.

Download de F1-kalender

Praat mee!

Viaplay
x
F1-schandalen Liegende Hamilton wordt gediskwalificeerd