Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 nieuws

Schumacher onder de indruk van Mercedes na eerste F1-meters

Eindelijk mocht Mick Schumacher weer eens achter het stuur van een echte Formule 1-wagen kruipen. Woensdag testte hij in de Mercedes op het circuit in Spanje de nieuwe Pirelli-banden. Het smaakte voor de Duitser naar meer.

Schumacher Mercedes test 2023 Pirelli
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

De nieuwe banden van Pirelli moesten getest worden. Banden waarvoor geen bandenwarmers meer gebruikt hoeven worden. Daarom mocht Mick Schumacher 152 rondes rijden op het Circuit de Barcelona-Catalunya, waar zondag nog de Grand Prix Formule 1 werd gereden. Het was voor Schumacher de eerste keer na zijn vertrek bij Haas en overstap naar Mercedes dat hij weer in een echte Formule 1-wagen stapte. "Het was geweldig. Ik heb veel geleerd en het was erg leuk", zegt de zoon van Formule 1-legende Michael Schumacher na afloop.

"Het was een erg productieve dag. We hebben alles gedaan wat we wilden doen en we hebben elke band volgens plan kunnen testen. Het was goed om die eerste ervaring met de banden te hebben zonder bandenwarmers." Dat hij sinds de GP van Abu Dhabi in november 2022 niet meer echt geracet had, dat merkte Schumacher junior wel. "Ik heb natuurlijk al een tijdje niet meer gereden, dus ik voelde het fysiek wel, maar het was goed om weer achter het stuur te zitten."

Invallen in een race

Bij Mercedes heeft het werk van Schumacher zich de afgelopen maanden vooral beperkt tot het rijden in de simulator in de fabriek in Engeland. En hoewel de focus in Spanje vooral lag op het testen van de nieuwe Pirelli-banden, kreeg Schumacher zo ook een goede indruk van waartoe de W14 allemaal in staat is. Dat moet hem weer sterken in zijn werk in de simulator.

"Deze ervaring zal me zeker van pas komen in mijn rol. Ik weet nu beter waar ik op moet letten en waar ik aan moet werken. Ik begrijp ook beter alle procedures en hoe het team langs de baan werkt. Dat is een belangrijke factor voor het geval ik ooit moet invallen en racen."

De vele uren die Schumacher dit jaar in de simulator heeft doorgebracht, hebben het team geholpen om de wagens van Lewis Hamilton en George Russell verder te optimaliseren. Maar het verschil met rijden in een echte wagen is toch aanzienlijk, merkte Schumacher.

"Er is natuurlijk een verschil tussen de simulator en het rijden in de echte wereld. Er zal altijd een verschil zijn, omdat de technologie nog niet zover is dat je het 100 procent kunt vergelijken. De simulator heeft me voorbereid en het team heeft veel moeite gedaan om het te laten kloppen. Dat hielp me om te weten wat ik kon verwachten tijdens het rijden. Het is duidelijk waarom dit team achtvoudig wereldkampioen is."

De 152 rondes die Schumacher reed, hebben hem alleen maar hongeriger gemaakt om nog vaker de baan op te gaan. "Ik ben erg enthousiast over de rest van het jaar. Ik heb een geweldige tijd gehad hier op het circuit en hopelijk zit ik ooit weer zelf in een auto."

Ook interessant:

Verstappen degradeert concurrentie tot veldvulling

Natuurlijk, het was een onemanshow van Verstappen, maar dat betekent niet dat er niks te bespreken valt over bijvoorbeeld Ferrari en Mercedes. Integendeel! Coronel, Dimmers en Mosterdijk doen het volop!

Abonneer je op ons YouTube-kanaal en mis niets van de Formule 1.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal.

Praat mee!

Viaplay
x
Hulkenberg 'Op weg naar nieuw F1-team'