Mick Schumacher was in de Grand Prix van Groot-Brittannië comfortabel op weg naar zijn eerste WK-punten in de Formule 1, maar toen hij doorhad dat er bij Max Verstappen mogelijk nóg meer te halen viel, ging hij ervoor. Verstappen wilde van geen wijken weten en maakte zijn auto heel breed. Té breed? Schumacher denkt er het zijne van. In Brooklands werd hij door de Red Bull-coureur van de baan gedrukt en in de allerlaatste bocht was het aan Schumacher om een crash te voorkomen omdat Verstappen aan de binnenkant niet genoeg ruimte liet. Dit alles terwijl de regels begin dit jaar verscherpt waren met als vuistregel: geef elkaar de ruimte als een noemenswaardig deel van de andere auto al naast je zit.
Schumacher wil gewoon duidelijkheid
"Ik wist dat Max me geen ruimte ging laten", zo geeft Schumacher desgevraagd aan in gesprek met onder andere RacingNews365. "Maar aan het begin van het jaar zijn er duidelijke regels geformuleerd met bijbehorende consequenties. Het feit dat er voor Verstappen geen consequenties aan vast hingen, geeft aan dat de regels klaarblijkelijk weer zijn veranderd. Dat betekent dat als de rollen waren omgekeerd, dat ook okay geweest zou zijn." Overigens zag Schumacher dat de wedstrijdleiding in veel meer situaties niet ingreep: "Ik maakte twee keer wat mee met Max, maar er het gebeurde vaker. In die race zag ik het ook tussen Sergio Perez en Lewis Hamilton gebeuren, evenals tussen Hamilton en Charles Leclerc aan het begin van de race. Het is iets waar duidelijkheid over moeten komen. Wat mag wel en wat mag niet?" "En als door opheldering duidelijk wordt dat wat Verstappen deed is toegestaan, dan valt er verder ook niks meer te bespreken en dan gaan we dit soort zaken dit jaar nog enkele keren vaker zien."
Meest gelezen