Ferrari heeft een rijke geschiedenis in de koningsklasse van de autosport, inclusief de nodige pieken en dalen die daar dan bij komen kijken. Eén van die pieken was wel het begin van de 21e eeuw, met Jean Todt aan het roer van de Italiaanse renstal. De Fransman had Ferrari omgebouwd tot een ijzersterk team, maar daar kwam één kanttekening bij kijken: hij had zijn zinnen gezet op een nieuwe uitdaging.
Wetende dat toenmalig FIA-president Max Mosley niet veel langer door zou gaan, maakte Todt er zijn persoonlijke missie van om de Brit op te volgen. De eerste stap in dat proces was natuurlijk vertrekken bij Ferrari, dus trad Todt af als teambaas. Maar de Fransman was voorbereid, want hij had zijn ideale opvolger al uitgezocht: Michael Schumacher.
Maar Todt zag in dat opzicht wel over het hoofd dat er een addertje onder het gras zat, want Schumacher wees het aanbod af. Hij wilde, na zijn racepensioen in 2006, meer tijd doorbrengen met zijn familie en had niet het idee dat hij de juiste persoon was om de rol van teambaas te vervullen. En dus kwam niet veel later het nieuws naar buiten: "Michael Schumacher was de beste kandidaat, maar hij heeft het aanbod afgewezen", aldus Todt tegenover de Duitse pers.
De zevenvoudig wereldkampioen voegde daar later het volgende aan toe bij de International Herald Tribune: "Ik zag hoeveel toewijding en passie hij in zijn werk stak door iedere dag in Maranello te zijn, zelfs in het weekend. Toen zei ik tegen mezelf: 'kan ik dat er nog bij hebben?' Dat antwoord was simpel: nee."
Uiteindelijk zou Stefano Domenicali, de Italiaan die we tegenwoordig kennen als de baas van de Formule 1, de rol van Todt overnemen in 2008. Sindsdien hebben we ook Marco Mattiacci, Maurizio Arrivabene, Mattia Binotto en Fred Vasseur nog in die rol gezien, waarbij laatstgenoemde in 2024 het dichtst in de buurt kwam bij beëindigen van een lange periode zonder constructeurstitels voor Ferrari.
Schumacher zou uiteindelijk een ander pad volgen. Hij werd nog wel aangeprezen om in 2009 terug te keren bij Ferrari, om daar de geblesseerde Felipe Massa te vervangen. Hij liep echter een nekblessure op tijdens een motorrace. In 2010 keerde hij wel terug in de Formule 1, ditmaal bij Mercedes, om daar zijn laatste podiumplek te pakken tijdens de Grand Prix van Europa in 2012. Maar teambaas zou de Duitser uiteindelijk nooit worden.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!