Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

"Schumacher wilde dolgraag terugkeren voor het seizoen 2010"

Waar het voorbije silly season apart genoemd kan worden, stond de rijdersmarkt in de winter van 2009-'10 eveneens verre van stil. Deals werden in die tijd later gemaakt dan dat in het afgelopen jaar het geval was en zodoende wisten sommige rijders nog niet waar ze aan toe waren, rond Kerst en oudjaar. Een coureur die op dat moment nét was bevestigd, was Michael Schumacher.

De zevenvoudig wereldkampioen had de Formule 1 vaarwel gezegd na het seizoen 2006, waarin hij slechts een handvol punten tekort kwam om Fernando Alonso van diens tweede wereldtitel te houden. Het bloed kroop waar het niet gaan kon en ruim drie jaar na diens afscheid werd Schumacher als coureur van Mercedes aangekondigd. Dat team werd op dat moment gerund door Ross Brawn, een goede vriend van de Duitse legende nadat het tweetal jarenlang had samengewerkt bij Ferrari.

"Michael had gewoonweg rust nodig na 2006", herinnert Brawn zich. "Hij wist dat hij het niet meer voor de volle honderd procent op kon brengen en hij wilde koste wat kost geen half werk leveren", blikt de Brit terug bij de officiële Formule 1-podcast Beyond The Grid. "Toen hij drie jaar later terug wilde keren, was hij uitgerust", lacht Brawn, tegenwoordig actief als sportief eindverantwoordelijke van de Formule 1. "Ik snap dat wel - ik stond in een vergelijkbare positie nadat ik bij Mercedes vertrok en voor ik mijn huidige rol opnam." "In de tijd van 'pensioen' kan je doen en laten wat je zelf wilt. Het maakt niet uit op welk tempo je dat doet, je bent je eigen baas. In de Formule 1 moet je daarentegen meedraaien op het tempo dat je wordt opgelegd. Waarschijnlijk miste Michael die snelheid toen hij eenmaal langs de zijlijn stond." Brawn contracteerde Schumacher voor het seizoen 2010, het tweetal zou uiteindelijk nog eens drie jaren samenwerken bij het team van Mercedes. "Michael stond te popelen om in te vallen voor Felipe Massa, toen de laatstgenoemde zijn ongeluk op de Hungaroring had in 2009. Dat was voor mij het eerste signaal dat Michael had te kampen met ontwenningsverschijnselen. Die comeback bij Ferrari ging niet door, omdat hij zijn nek had bezeerd na een val met een motor. Volgens mij heeft de buitenwereld niet de helft daarvan meegekregen: Michael hield het graag voor hem zelf, ondanks dat het een nare blessure was." "Ik belde Michael naderhand eens op, toen bleek dat Jenson Button, onze wereldkampioen bij Brawn GP (dat over zou worden genomen door Mercedes, red.) naar een ander team vertrok. De vraag luidde: 'zullen we eens een biertje drinken?', waarop Michael antwoordde met 'ik weet precies waar jij op doelt'. Mercedes wilde Michael graag in de wagen, Michael wil de graag rijden, we waren vrij snel akkoord en de comeback was daar!"

Viaplay
x
Tv-rechten 'Formule 1 nog jarenlang te zien bij Viaplay'