Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
  • 1 BOT LAP 51
  • 2 HAM + 1.524
  • 3 VET + 11.739
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 BOT + 3.658
  • 3 VER + 4.696
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
  • 1 HAM LAP 78
  • 2 VET + 2.602
  • 3 BOT + 3.162
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VET + 3.658
  • 3 LEC + 4.696
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun

F1-stand

  • 1 HAM 162
  • 2 BOT 133
  • 3 VET 100
VT1 vr 21 jun 11:00 12:30
VT2 vr 21 jun 15:00 16:30
VT3 za 22 jun 12:00 13:00
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Frankrijk
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

"Schumacher wilde dolgraag terugkeren voor het seizoen 2010"

Waar het voorbije silly season apart genoemd kan worden, stond de rijdersmarkt in de winter van 2009-'10 eveneens verre van stil. Deals werden in die tijd later gemaakt dan dat in het afgelopen jaar het geval was en zodoende wisten sommige rijders nog niet waar ze aan toe waren, rond Kerst en oudjaar. Een coureur die op dat moment nét was bevestigd, was Michael Schumacher.

De zevenvoudig wereldkampioen had de Formule 1 vaarwel gezegd na het seizoen 2006, waarin hij slechts een handvol punten tekort kwam om Fernando Alonso van diens tweede wereldtitel te houden. Het bloed kroop waar het niet gaan kon en ruim drie jaar na diens afscheid werd Schumacher als coureur van Mercedes aangekondigd. Dat team werd op dat moment gerund door Ross Brawn, een goede vriend van de Duitse legende nadat het tweetal jarenlang had samengewerkt bij Ferrari.

"Michael had gewoonweg rust nodig na 2006", herinnert Brawn zich. "Hij wist dat hij het niet meer voor de volle honderd procent op kon brengen en hij wilde koste wat kost geen half werk leveren", blikt de Brit terug bij de officiële Formule 1-podcast Beyond The Grid. "Toen hij drie jaar later terug wilde keren, was hij uitgerust", lacht Brawn, tegenwoordig actief als sportief eindverantwoordelijke van de Formule 1. "Ik snap dat wel - ik stond in een vergelijkbare positie nadat ik bij Mercedes vertrok en voor ik mijn huidige rol opnam."

"In de tijd van 'pensioen' kan je doen en laten wat je zelf wilt. Het maakt niet uit op welk tempo je dat doet, je bent je eigen baas. In de Formule 1 moet je daarentegen meedraaien op het tempo dat je wordt opgelegd. Waarschijnlijk miste Michael die snelheid toen hij eenmaal langs de zijlijn stond."

Brawn contracteerde Schumacher voor het seizoen 2010, het tweetal zou uiteindelijk nog eens drie jaren samenwerken bij het team van Mercedes. "Michael stond te popelen om in te vallen voor Felipe Massa, toen de laatstgenoemde zijn ongeluk op de Hungaroring had in 2009. Dat was voor mij het eerste signaal dat Michael had te kampen met ontwenningsverschijnselen. Die comeback bij Ferrari ging niet door, omdat hij zijn nek had bezeerd na een val met een motor. Volgens mij heeft de buitenwereld niet de helft daarvan meegekregen: Michael hield het graag voor hem zelf, ondanks dat het een nare blessure was."

"Ik belde Michael naderhand eens op, toen bleek dat Jenson Button, onze wereldkampioen bij Brawn GP (dat over zou worden genomen door Mercedes, red.) naar een ander team vertrok. De vraag luidde: 'zullen we eens een biertje drinken?', waarop Michael antwoordde met 'ik weet precies waar jij op doelt'. Mercedes wilde Michael graag in de wagen, Michael wil de graag rijden, we waren vrij snel akkoord en de comeback was daar!"