Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Schumachers Ferrari-schandaal was 'idee van Ross Brawn'

Michael Schumacher is de meest succesvolle Formule 1-coureur aller tijden, maar had ook zijn streken. Eén van zijn meest bekende 'trucjes' was echter niet door hem zelf bedacht.

In 2006 reed Felipe Massa als teamgenoot van Michael Schumacher zijn eerste seizoen als racecoureur bij Ferrari. In dat jaar liet de Duitser zich van zijn mindere kant zien, door in Monaco in de kwalificatie opzichtig in de fout te gaan. In La Rascasse deed hij alsof hij zich verremde, om net voor de vangrails tot stilstand te komen. De gele vlag maakte dat Fernando Alonso zijn tijd niet kon verbeteren en Schumacher de poleposition veiligstelde. Althans, dat was het plan. De FIA oordeelde echter dat er opzet in het spel was en plaatste Schumacher achteraan op de grid. Er werd schande gesproken van de actie van Schumacher, maar volgens Massa was de recordkampioen niet eens zelf het brein achter de actie. Dat zou meesterstrateeg Ross Brawn zijn geweest, de huidige sportief directeur van de Formule 1. "We hadden een meeting binnen het team, waarin we de aanpak van de kwalificatie bespraken", aldus Massa in de Sky Sports F1 -docu 'The Race to Perfection'. "Schumacher stelde voor om te wachten met het gebruiken van zijn tweede set banden als hij de snelste was." "Ross Brawn opperde vervolgens dat ze in dat geval misschien een gele vlag uit konden lokken. Ik riep nog 'een grapje zeker? Je bent niet serieus, je maakt een grapje, toch?' Maar uiteindelijk ging het precies zo. Michael gebruikte dat idee in zijn eigen voordeel." Ross Brawn zelf doet het incident jaren later inderdaad af als een wegwerpidee, maar wel een idee waar Schumacher dus mee aan de haal ging: "Normaal gesproken wil je in Monaco de poleposition pakken, maar voor dat weekend was dat niet eens nodig. Het was een stomme actie van Michael. Het was één van die momenten waarop er sprake was van kortsluiting bij Michael, zoals dat twee of drie keer het geval was in zijn carrière." Wederom pech voor Max Verstappen tijdens een race en veel negatieve reacties naderhand. Maar Max moet niet weg bij Red Bull. Dit en meer in de RN365-podcast met Tom Coronel en Ruud Dimmers.

Viaplay
x
Tv-rechten 'Formule 1 nog jarenlang te zien bij Viaplay'