Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Schumachers laatste masterclass in de Formule 1

Het is 30 september 2006 als Michael Schumacher zich als zesde meldt op de startgrid voor de Formule 1 Grand Prix van China. Net als Max Verstappen afgelopen weekend draait zijn race om schadebeperking. Titelrivaal én kampioenschapsleider Fernando Alonso start namelijk op poleposition. De Bridgestones van Ferrari waren nu eenmaal niet sterk op een licht vochtige baan zoals in de kwalificatie.

Een dag later echter is het ook bepaald niet droog, rede te meer voor Michael Schumacher om over 'schadebeperking' te reppen. Opnieuw heeft Alonso de overhand, want op de intermediates van Michelin bouwt hij een voorsprong van ruim 25 seconden op. Dat het niet aan het talent van Schumacher ligt, bewijst hij als de omstandigheden steeds meer naar hem toe komen. Hij komt namelijk de pits in, maar enkel voor brandstof. De intermediates laat hij onder de auto zitten, maar die slijten op de opdrogende baan steeds verder, tot het moment dat het in feite nog slicks zijn. Het profiel rijdt hij er volledig af. Alonso, die iets eerder binnen was gekomen, wisselde enkel zijn voorwielen, maar op de opdrogende baan kreeg hij die nieuwe inters niet aan de praat. Schumacher reed het het gat naar Alonso razendsnel dicht met voor hem de Renault van Alonso's teamgenoot Giancarlo Fisichella. Beiden gaan aan Alonso voorbij, waarna Schumacher als eerste voor een tweede keer naar binnen duikt voor slicks (lees: de gegroefde banden waar in die tijd mee werd gereden). Fisichella gaat een ronde later en komt ruim voor Schumacher de baan op, maar in de eerste bocht wordt de natte baan Fisichella de baas. Schumachers banden zijn al op temperatuur en de omstandigheden beter machtig, waardoor hij al in de lange doordraaier die de eerste bocht is Fisichella kan verschalken, ook al moet hij er aan de binnenkant voor over het gras rijden. Schumacher staat zijn zege zo niet meer af en leidt na die race voor het eerst dat seizoen en zelfs voor het eerst sinds 2004 het WK. De titel zou met nog twee races te gaan alsnog aan zijn neus voorbij gaan. In de Grand Prix van Japan moet hij opgeven met zeldzaam motorfalen en omdat Alonso wint, kijkt hij in de slotrace tegen tien punten achterstand aan met nog tien punten te vergeven. Na een lekke band op Interlagos rijdt hij een inhaalrace die zijn weerga niet kent, maar de titel is dan allang geen realistisch doel meer. Schumacher zou na de Grand Prix van China nooit meer op de hoogste trede van het podium staan, ook niet in zijn drie jaren bij Mercedes.

Viaplay
x
Hulkenberg Op weg naar nieuw F1-team