Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

"Senna sprak vlak voor zijn dood in geheim met Ferrari"

Hij is inmiddels al bijna 25 jaar niet meer onder de levenden: Formule 1-grootheid Ayrton Senna. Dat de Braziliaan graag voor Ferrari zou hebben gereden is geen geheim, maar dat de Scuderia en de drievoudig wereldkampioen ook daadwerkelijk met elkaar aan tafel zaten, wel.

Voormalig Ferrari-president Luca di Montezemolo doorbrak de stilte in de Formule 1-podcast Beyond The Grid . De nu 71-jarige Italiaan verklapte kort voor Senna's dood, enkele dagen zelfs, met de Braziliaanse legende te hebben gesproken over een mogelijke samenwerking.

"In de week voor de Grand Prix van San Marino 1994", refereert Di Montezemolo aan het weekend waarin Senna zou sterven, "heb ik Ayrton uitgenodigd bij mij thuis, in Bologna. Ik woonde namelijk een halfuurtje - misschien veertig minuten - rijden van het circuit van Imola. Ayrton en ik hebben bij mij thuis gegeten, daarna is hij teruggereden naar Imola. Ik vroeg hem of hij na het lopende seizoen voor ons kon rijden, waarop hij me vertelde over een rechtsgeldig contract bij Williams te beschikken." Senna wilde echter niets liever dan rijden voor Ferrari. "Als ik de mogelijkheid heb, verkas ik", zou Senna volgens Di Montezemolo tijdens het etentje in het huis van laatstgenoemde hebben gezegd. Het gesprek met Di Montezemolo was overigens niet de eerste keer dat Senna met een Ferrari-hoogwaardigheidsbekleder sprak: gedurende het Italiaanse GP-weekend van 1993 was hij met toenmalig teambaas Jean Todt uiteten geweest. "Een deal kon toen echter niet doorgaan, omdat we Gerhard Bergers contract net hadden verlengd", verklaart Di Montezemolo ruim twee decennia later. Zoals gezegd zou Senna het leven laten tijdens de Sanmarinese GP van 1994. Uiteindelijk werd Michael Schumacher in 1996 als de 'verlosser' binnengehaald door Ferrari. De Duitser, negen jaar jonger dan Senna, zou in totaal vijfmaal wereldkampioen worden namens Ferrari.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"