Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Slijtageslag voorspeld tijdens Grand Prix van Japan

De kwalificatie is achter de rug, de blik is alweer gericht op de race van zondag. De GP van Japan belooft een slijtageslag te worden, zo verwachten de snelste drie coureurs van de kwalificatie.

Max Verstappen start zondag de GP van Japan vanaf poleposition. De Nederlander is het hele weekend al snel en denkt dat ook in de race te zijn. "De auto is snel over één ronde en ik denk ook in de long runs", zegt hij. Maar Verstappen waarschuwt ook. "Toch moeten er behoorlijk wat rondes gereden worden en de bandenslijtage is hier hoog. We moeten daar dus goed op letten tijdens de race. Nrmaal gesproken moet de wagen hier echter snel zijn." Bij de start ziet Verstappen Oscar Piastri naast zich staan. De McLaren-coureur ziet net als Verstappen dat de bandenslijtage hoog is in Suzuka en dat dit voor de race een enorme uitdaging gaat worden. "Het hele weekend is de slijtage hoog, als je het bijvoorbeeld vergelijkt met Silverstone. Als ik kijk naar de bandenkeuze van de coureurs, dan denk ik dat de meesten meer dan één pitstop verwachten. En als je meer stops maakt, heb je ook meer kans om fouten te maken. Het is ook een goede test om te zien hoe je zelf met de banden om kunt gaan. Het wordt dus niet zo simpel als gewoon vol gas gaan of zo snel als de wagen het toelaat." Teamgenoot Lando Norris, startend vanaf P3, denkt dat de race veel spektakel gaat opleveren. "Mercedes is altijd sterk op zondag. Maar ik denk dat wij het hele weekend al snel zijn, tijdens de kwalificatie-runs en de longruns met veel brandstof. We hopen natuurlijk op een makkelijke race, maar een makkelijke race is het hier nooit. Zeker met undercuts weet je dat er hier veel gaat gebeuren."

Wat zegt Pirelli?

De coureurs verwachten dus dat bandenslijtage wel eens groot kan zijn tijdens de race en dus ook van belang wordt bij het verloop van de race. Pirelli heeft bekendgemaakt wat de beste strategie is voor de GP van Japan en ook de bandenleverancier gaat uit van een tweestopper. De snelste strategie volgens Pirelli? Starten op de softs, switchen naar de harde band en dan bij de tweede pitstop nogmaals de harde band pakken. Een andere mogelijkheid is om te beginnen op medium en dan vervolgens naar hard gaan en eindigen op de softs. En Pirelli ziet ook een optie in soft-hard-soft.

Mogelijkheden voor Verstappen

Kijkend naar welke banden de coureurs nog hebben, dan blijkt dat de door Pirelli uitgestippelde snelste strategie niet mogelijk is voor de Nederlander. Verstappen heeft namelijk nog maar één set nieuwe harde banden over. Dit in tegenstelling tot de achter hem startende Oscar Piastri en Lando Norris die nog wel beschikken over twee sets nieuwe harde banden. Blijkt dat de coureurs gelijk hebben wat betreft de enorme bandenslijtage, dan zou een probleemloos weekend voor Verstappen in Japan ineens toch wat lastiger kunnen worden.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal