Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Slimme zet moet nieuwe balansproblemen Red Bull-bolide Verstappen voorkomen

De titelaspiraties van Red Bull konden afgelopen seizoen al snel terug in de ijskast toen bleek dat de RB16 van Max Verstappen en Alexander Albon kampte met balansproblemen. Nieuwe vergelijkbare problemen zullen dit seizoen niet aan de orde zijn, verzekert teambaas Christian Horner, wiens team daar speciaal stappen voor ondernam.

De Red Bull RB16 was aan het begin van het 2020-seizoen zo nu en dan een beetje ongehoorzaam. Balansproblemen speelden de Oostenrijkse renstal en haar coureurs parten in het eerste deel van het seizoen, waardoor de titeldroom eigenlijk al snel uiteen spatte. Het bleek dat de data uit de Red Bull-windtunnel niet overeenkwam met de data die er op het circuit werd geproduceerd, waardoor de balansproblemen ontstonden. Het duurde even voordat die problemen verholpen waren, maar daardoor was het seizoen - of in ieder geval een kans op een titel voor Red Bull - verloren. Teambaas Christian Horner blikt in gesprek met Auto Motor und Sport terug. "We hadden aerodynamische problemen en wat we in de windtunnel zagen was niet wat we verwacht hadden. Eerst moesten we ontdekken waar we de fout in waren gegaan en tot overmaat van ramp had Mercedes op haar beurt een grote stap voorwaarts gemaakt, zowel met het chassis als met de motor. Dat was meteen in Barcelona tijdens de testdagen al duidelijk", verzucht Horner. Omdat de ontwikkeling van de bolide voor 2021 grotendeels werd bevroren, zal de RB16B voor een aanzienlijk deel gelijk zijn aan de Red Bull-wagen van vorig jaar. Zo'n zestig procent, schat teambaas Christian Horner. Toch bestaat de kans dat er in die veertig resterende procent wederom wat mis gaat en er nieuwe balansproblemen ontstaan. "Je kent de engineers", verzucht hij. "Als er wat mag veranderd worden, dan doen ze dat ook. Elk detail zal waarschijnlijk weer opnieuw belicht zijn", vertelt Horner. Een groot deel van die veertig procent die zal veranderen, bestaat uit de nieuwe vloer. Om downforce te verminderen moeten de teams verplichte een grote hap uit de vloer halen, waardoor de aerodynamica aanzienlijk verandert. Omdat Red Bull daar vorig jaar al op heeft geanticipeerd en de nieuwe vloer zelfs al uittestte op de baan, heeft het team de windtunneldata al kunnen vergelijken met de data die er op het circuit werd geproduceerd. "Onze filosofie verschilt van die van Mercedes", redeneert de Brit. "We hebben de auto vorig jaar lang doorontwikkeld, omdat veel onderdelen dit jaar nog steeds op de auto zullen zitten. Bovendien hebben we daar van kunnen leren voor dit jaar." Red Bull testte in tegenstelling tot concurrent Mercedes de nieuwe vloer voor 2021 dus al in 2020. Tijdens de trainingen in Abu Dhabi kwam deze tevoorschijn. "We waren er van overtuigd dat we de nieuwe vloer beter zouden begrijpen als we deze al uit zouden testen. Bovendien wilden we correlatieproblemen die we vorig jaar hebben gehad op deze manier voorkomen." De nieuwe Red Bull-bolide van Verstappen, de RB16B wordt dinsdag 23 februari gepresenteerd.

Viaplay
x
Live reacties na dominante sprintrace overwinning Verstappen