In 2021 zagen we een spectaculaire eerste editie van de Grand Prix van Saoedi-Arabië. Uiteindelijk ging Lewis Hamilton er met de winst vandoor, nadat de Mercedes-coureur enkele harde duels uitvocht met Max Verstappen. Enkele maanden na de eerste GP van Saoedi-Arabië staat de tweede race al op het programma en daarom interviewde RacingNews365 Martin Whitaker, de CEO van Saudi Motorsport Company. "Ik denk dat we kunnen terugblikken op een geslaagd evenement in 2021 en we kijken natuurlijk uit naar de race van dit seizoen. Doordat we het circuit in korte tijd hebben gebouwd, gingen er tijdens de eerste editie natuurlijk allerlei kleine dingen mis in de organisatie. Dat komt mede ook door de structuur en de ligging van de baan. Het circuit is namelijk heel lang, maar tegelijkertijd heel smal. Daarnaast ligt het circuit aan de Rode Zee, waardoor je aan een kant van het circuit weinig kunt. We hebben veel geleerd tijdens het eerste GP-weekend en we zijn de afgelopen maanden vooral bezig geweest om de infrastructuur te verbeteren." "Daarnaast zijn we ook in gesprek gegaan met de medewerkers en de politie, om ze nog beter voor te bereiden op hoe alles werkt en wat ze moeten doen gedurende het raceweekend. Vergeet niet dat we in het eerste seizoen over de drie racedagen maar liefst 145.000 toeschouwers hebben verwelkomd op het circuit. Dat gaat om veel mensen, waardoor je logischerwijs met uitdagingen te maken krijgt en die proberen we zo goed mogelijk aan te gaan", aldus een enthousiaste Whitaker.
Kleine aanpassingen circuit
Hamilton veroverde in 2021 de poleposition in Jeddah met een gemiddelde snelheid van bijna 254 kilometer per uur. Een onwijs hoge gemiddelde snelheid voor een stratencircuit en wellicht is het circuit dit jaar nog sneller, aangezien er wat aanpassingen zijn gedaan. "De FIA heeft een aantal punten op het circuit aangewezen waar wat dingen verbeterd moesten worden en dat hebben we natuurlijk gedaan. Het circuit is op bocht 27 na gelijk gebleven, maar bij een aantal bochten hebben we bijvoorbeeld wel de bandenstapels verder naar achteren geplaatst." "De FIA heeft in totaal vijftien punten aangewezen ter verbetering en in de afgelopen maanden hebben we zo'n tien punten aan kunnen passen. Na de race van dit jaar zullen we ook de overige punten onder handen nemen", aldus de Britse Whitaker, die denkt dat de veranderingen ervoor kunnen zorgen dat het circuit nog sneller zal worden. "Doordat de bandenstapels net iets verder weg liggen in sommige bochten, zorgt dat ervoor dat er nog wat meer ruimte ligt rond de zijlijnen van de baan en daardoor zal het circuit waarschijnlijk nog sneller zijn." Door de nieuwe regels die de Formule 1-organisatie dit jaar heeft ingevoerd, lijkt de kans echter klein dat de coureurs dit jaar een snellere tijd zullen neerzetten dan in 2021. In de komende jaren zullen de bolides echter steeds sneller worden, waardoor men in de toekomst alsnog de kwalificatietijd van Hamilton kan verbeteren. Toch krijgen de coureurs en teams waarschijnlijk niet veel kansen meer op het circuit in Jeddah, aangezien Saoedi-Arabië van plan is om de Grand Prix in de toekomst te organiseren in Qiddiya. "Natuurlijk hebben we in Jeddah te maken met een tijdelijke race", vervolgt Whitaker zijn verhaal. "Saoedi-Arabië heeft een contract van 15 jaar voor het organiseren van een GP, maar de bedoeling is om de meerderheid van die races te rijden in Qiddiya. Daar ligt echter nog geen circuit, dus het is nog niet duidelijk wanneer de F1 daar naar toe zal gaan. Het plan is om drie edities te organiseren in Jeddah, maar ik denk dat er nog twee edities meer bij zullen komen na de afgesproken drie edities. Dat geeft Qiddiya genoeg tijd om alles helemaal op orde te maken."
Meest gelezen