Alpine is bezig met haar '100 races plan' om weer terug te keren naar de top, maar de afgelopen jaren gaan de zaken bij het team nou niet bepaald goed. Het vroegere Renault staat op de zesde plaats in de constructeursstand van de Formule 1 en ondanks een oké race in België kende het team daarvoor tweemaal een dubbele DNF. Er kan gesteld worden dat ze nog niet op schema liggen om over zo'n vijftig races (het 100 races plan begon in 2021) mee te strijden voor de titel. Voormalig teambaas Cyril Abiteboul kan er ook maar weinig positiefs over kwijt. "Dit getuigt van ongeduld bij het management en onvrede over de resultaten", zegt hij over het plotselinge vertrek van teambaas Otmar Szafnauer. Dit maakte hij overigens zelf ook mee bij Renault toen de zaken slecht gingen. "Waarschijnlijk is er aan het begin van het seizoen ook zeker wat arrogantie geweest. Als je de realiteit niet wil erkennen, dan houden ze zichzelf droombeelden voor en dat is precies wat er is gebeurd. Ze hebben niet de vooruitgang die de concurrenten wel hebben, zoals McLaren en Aston Martin."
Onbegrip over 100 races
Als er aan Abiteboul vraagt wat hij van het '100 races plan' vindt, is de mening van de Fransman duidelijk: "Waarom honderd?! Waarom geen 120 of 80? Ik snap dit niet. Je zit er altijd naast omdat je geen invloed hebt op wat de rest doet. Aston Martin investeert veel geld, Red Bull is ijzersterk bezig en dat verdwijnt niet ineens als Alpine bij de 99ste race is aangekomen." "Met mijn vertrek moest er een reorganisatie komen, zonder erbij na te denken dat het lang duurt voordat er nieuwe mensen binnenkomen. Dat duurt twee tot drie jaar voordat je gevolgen ziet. Nu hebben we de effecten van Laurent Rossi (CEO Alpine, red.) nog niet eens gezien. Alle veranderingen tasten de cultuur van het team aan, net als het moraal. Daarin is Alpine überhaupt al niet sterk in geweest..."
Meest gelezen