© Red Bull Contentpool

Nieuwsoverzicht

Special 250 GP's voor Red Bull: Verstappen en Ricciardo nemen team op sleeptouw

03 jun. 18:30 Koen Bakker 0 reacties
Red Bull reed in Monaco zijn 250e Grand Prix en won deze memorabele GP. Racingnews365 blikt terug op de historie van de Oostenrijkse renstal.

Nieuwe reglementen doorbreken dominantie Red BUll

2014 – 50e overwinning in een nieuw tijdperk

De Formule 1-regels veranderden drastisch en Mercedes nam het stokje van Red Bull over. Met de nieuwe hybride V6-motoren sloeg motorleverancier Renault de plank mis, terwijl Mercedes een dijk van een motor leverde.

Slechts een keer had Mercedes geen poleposition: in Canada kwalificeerde Felipe Massa zijn Williams op de eerste startpositie. Red Bull wist sporadisch mee te strijden en incidenteel te winnen: Na drie podia kwam de eerste overwinning in Canada, van Daniel Ricciardo. De Australiër bleef goed scoren en won in Hongarije voor de tweede keer in het seizoen. Halverwege het seizoen stond Ricciardo derde in het kampioenschap, maar wereldkampioen Vettel kende veel problemen en kwam in het stuk niet voor.

Na de zomer maakte Ricciardo in België er twee op een rij van en behaalde de vijftigste overwinning van Red Bull. Het team sloot het seizoen af met een tweede plaats in het constructeurskampioenschap, op maar liefst 296 punten van kampioen Mercedes.

Vettel won voor het eerst sinds 2008 geen Grand Prix en verliet Red Bull voor Ferrari.

© Red Bull Contentpool

2015 – Red Bull is machteloos

Met Daniil Kvyat als vervanger van Vettel begon Red Bull aan het seizoen 2015. Het team presteerde uitermate zwak en moest zelfs strijden met het zusterteam van Toro Rosso. 

Tot aan de Grand Prix van Hongarije kwam Red Bull niet een keer op het podium en was het beste resultaat een vierde plaats bij de Grand Prix van Monaco.

De Grand Prix van Hongarije was mede door het chaotische verloop de beste race van het seizoen. Zowel Kvyat als Ricciardo eindigde op het podium achter Sebastian Vettel. Hiermee besloot Red Bull de eerste seizoenshelft als vierde, op maar liefst 187 punten achterstand van koploper Mercedes.

Na de zomer ging het niet heel veel beter. Red Bull pakte bij de Grand Prix van Singapore nog wel een podiumplaats, maar de overwinning bleef uit. Met een achterstand van 516 punten op Mercedes werd Red Bull slecht vierde in het WK.


2016 – Controversiële rijderswissel levert jongste Grand Prix-winnaar ooit

Red Bull hield vast aan het rijdersduo Ricciardo en Kvyat, maar kende wederom een matige seizoensstart. Het was Daniil Kvyat die in China met een derde plaats het eerste podium scoorde. De manier waarop zorgde voor woede bij Vettel.

Kvyat vloog als een torpedo de eerste bocht in, waardoor Vettel en Raikkonen elkaar raakten. Een race later ging het weer fout, toen Kvyat tot twee keer toe Vettel ramde en teamgenoot Ricciardo ook een slachtoffer werd.

De teamleiding van Red Bull had een uitdaging, want Kvyat leek niet bestand tegen de druk en bij Toro Rosso was Max Verstappen ongelukkig. De Nederlander leek het team te zijn ontgroeid. Red Bull nam een dapper besluit door Verstappen te promoveren naar Red Bull.

Het debuut voor Red Bull van de Limburger staat nog altijd in het geheugen van iedere Nederlandse Formule 1-fan gegrift. Verstappen won de Grand Prix van Spanje in 2016 door Kimi Raikkonen achter zich te houden. Hiermee werd Verstappen de jongste Grand Prix-winnaar aller tijden.

Bij de volgende Grand Prix in Monaco stond Red Bull er andermaal goed voor. Ricciardo pakte de eerste poleposition van het team sinds de Grand Prix van Brazilië in 2013. De zege kon hem nauwelijks ontgaan, maar door een dramatische pitstop eindigde de Australiër slechts als tweede.

Red Bull knokte veelal met Ferrari voor de ereplaatsen achter het dominante team van Mercedes. In Oostenrijk en Groot-Brittannië belandde Verstappen andermaal op het podium en ook in Hongarije en Duitsland werd er een podiumplaats behaald door Red Bull. 2016 was nu al veel succesvoller dan 2015, want het team had bij het ingaan van de zomerstop al 69 punten meer dan de totaalscore van 2015.

Ook na de zomer presteerde Red Bull goed, met een 1-2 als hoogtepunt in Maleisië. In België, Japan en de Verenigde Staten werd een podium gescoord alvorens de regenrace in Brazilië begon. Verstappen liet aan iedereen zien wat voor ongelooflijk talent hij is en haalde in het laatste deel van de race maar liefst tien coureurs in om een podiumfinish te bemachtigen.

Uiteindelijk werd Mercedes kampioen en werd Red Bull tweede. 

© Red Bull Contentpool

2017 – Dertien uitvalbeurten verduisteren titelaspiraties Red Bull

Bij Red Bull had men hoge verwachtingen van het nieuwe seizoen. De nieuwe reglementen zouden in het voordeel zijn van het team, maar problemen met de windtunnel zorgde wederom voor een zwak begin van het seizoen.

Het eerste podium kwam tijdens de Grand Prix van China in de persoon van Max Verstappen. Daarna bleef de Red Bull betrouwbaarheidsproblemen hebben. In Bahrein, Rusland en Spanje viel er steeds een Red Bull uit.

Vanaf Spanje werd er ook een andere serie ingezet: een serie van podiumplaatsen. Tot en met de Grand Prix van Oostenrijk eindigde er steeds een Red Bull op het podium, met zelfs een overwinning van Ricciardo in Azerbeidzjan na een chaotische race.

Max Verstappen kende in de eerste helft van het seizoen bijzonder veel pech. Uitvalbeurten door falende techniek onder andere in Baku, Canada en België zorgden voor een lange droogte voor wat betreft het aantal podiumplaatsen.

Pas in Maleisië werd er weer gewonnen door Red Bull: Verstappen versloeg Hamilton op pure snelheid en won Red Bulls tweede Grand Prix van het seizoen. Verstappen won vervolgens ook nog de GP van Mexico.

Red Bull eindigde het seizoen met 368 punten, op driehonderd punten achterstand van constructeurskampioen Mercedes. De betrouwbaarheid speelde hierin een belangrijke rol, want maar liefst dertien keer viel er een Red Bull uit.


2018 – Fouten en crashes zorgen voor achterstand

De RB14 van Red Bull is een prima auto en was direct op snelheid. De kwalificaties zijn nog altijd het zwakke punt van het team, maar het team verloor vooral veel punten door persoonlijke fouten.

Max Verstappen kende iedere race zijn incidenten en persoonlijke fouten. In Baku crashten de beide teamgenoten, wat zorgde voor de nodige frustraties bij Red Bull.

Daniel Ricciardo toonde zich een slimme en volwassen racer door de GP van China te winnen na een mooie inhaalrace. In Monaco reed Red Bull zijn 250e Grand Prix. Het had een groot feest moeten worden en de champagne vloeide door een dominante zege van Ricciardo. 

Voor Verstappen waren de druiven zuur na een crash tijdens de derde training. De Nederlander kon niet deelnemen aan de kwalificatie en kwam niet verder dan een negende positie.

In de 250 Grand Prixs die Red Bull racede heeft de Oostenrijkse renstal indrukwekkende dingen laten zien: klik hier voor de statistieken.

© Getty Images / Red Bull Contentpool

Reacties

Er ging iets mis bij het ophalen van de reacties... Kom op een later moment terug om de reacties te lezen.

Je bericht kon niet worden geplaatst. Probeer het nogmaals of log opnieuw in

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen