Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Special: Verstappen verovert de harten van de racefans

Voor het eerst in zijn F1-loopbaan kwam Jos Verstappen voor een tweede opeenvolgend seizoen uit voor hetzelfde team. In 2001 stond hij aan de start in de Arrows-Asiatech.

In 2019 is het 25 jaar geleden dat Jos Verstappen debuteerde in de Formule 1. RacingNews365 blikt in tien specials terug op de carrière van de man die autosport op de kaart zette in Nederland. In deel acht blikken we terug op het beste F1-seizoen van Verstappen Jos Verstappen kende in 2000 een rustige winter en prima voorbereiding op het F1-seizoen 2001. Geen zorgen over sponsoren of zoektocht naar een nieuw F1-contract, maar continuïteit, iets dat zeer belangrijk is in de sport.

Arrows boekt te weinig progressie

Bij Arrows hebben er echter de nodige wisselingen plaatsgevonden, zo heeft het team in Enrique Bernoldi een vervanger voor Pedro de la Rosa gevonden. Achterin ligt de Asiatech-motor, een Peugeot-motor van het jaar daarvoor. Stilstand betekent achteruitgang in de Formule 1 en dat werd ook 2001 duidelijk. De Arrows A22 was een doorontwikkeling van de A21, die een jaar eerder bij tijd en wijlen liet zien veel potentieel te hebben. Verstappen had dan ook hoge verwachtingen van het nieuwe seizoen, maar al snel werd duidelijk dat Arrows minder progressie had geboekt dan gehoopt. Het was Verstappen zelf die in de winter een grote stap had gezet. Volwassener, foutlozer en met een uitstekende racesnelheid en prachtige inhaalacties wist hij zijn huid duur te verkopen.

Wervelende show Verstappen in Maleisië

Nadat hij bij de seizoensopener in Australië als tiende over de meet kwam, volgde in Maleisië een van zijn beste races. De kwalificatie mislukte nog compleet, waardoor Verstappen vanaf de achttiende positie aan de race begon, maar na één ronde vond hij zichzelf terug op de zesde plaats! Een ongekende wereldstart! Toen in de openingsfase een felle onweersbui het circuit blank zette bleef Verstappen uit de chaos, waardoor hij zichzelf op de tweede plaats terugvond. Op de kletsnatte baan klokte hij razendsnelle rondetijden en waren alleen de Ferrari's van Michael Schumacher en Rubens Barrichello sneller. Naarmate de baan opdroogde wist de concurrentie hem steeds meer het vuur aan de schenen te leggen. Prachtige gevechten volgden met Mika Hakkinen en Heinz-Harald Frentzen, maar uiteindelijk moest Verstappen als enige coureur uit de top een tweede pitstop maken. Punten gingen hierdoor verloren en een wervelend optreden werd met een zevende plaats net niet beloond met punten.

Zwarte dag voor Verstappen

De Arrows is in de kwalificatie niet vooruit te branden en in Brazilië, een circuit waarop Verstappen normaal prima uit de voeten kon, vond hij zichzelf terug op de zeventiende startpositie, zelfs nog achter Bernoldi. In de race beleefde de Nederlander een dramatisch moment. Leider Juan Pablo Montoya lapt de achterblijver, maar Verstappen knalt bij het aanremmen vol over de achterkant van de Williams. Beide coureurs vallen uit en Verstappen wil het liefste door de grond zakken. Na een uitvalbeurt in San Marino en een twaalfde plaats in de Spaanse Grand Prix staat de teller voor Verstappen na vijf races nog op nul punten.

De ware racer Verstappen

De Arrows had chronisch te weinig downforce, waardoor de auto op de rechte stukken als een raket ging. Verstappen, een van de extreem laat remmende coureurs in de F1, maakte hier dankbaar gebruik van en zocht de aanval. In Oostenrijk en Canada liet hij zien uit welk racehout hij gesneden was en dat inhalen een vak apart was. In Oostenrijk deed Verstappen in de openingsfase van de race uitstekend vooraan mee. Toen Montoya en Schumacher door het grind moesten, vond hij zichzelf zelfs terug op de tweede positie. Ook hier gooide de te kleine brandstoftank van de Arrows roet in het eten, want Verstappen moest als enige uit de top zes een tweede stop maken. Ditmaal werd een sterke race beloond met een zesde plaats en het enige WK-punt van 2001. Ook in Canada schitterde Verstappen, maar werd hem een WK-punt door de neus geboord. De voorremmen van de Arrows explodeerden met nog enkele ronden te gaan.

Arrows zakt verder weg

Bij Arrows was er nauwelijks sprake van doorontwikkeling. De meest in het oogspringende verandering zagen we in Monaco, waar Verstappen op de donderdag met een compleet wasrek op zijn neus reed. De gigantische vleugel werd na afloop verboden door de wedstrijdleiding, aangezien deze gevaarlijk zou zijn bij een crash. De stilstand van de ontwikkelingsafdeling van het team resulteerde er ook in dat Verstappen steeds vaker moest knokken in de achterhoede. De geleden schade werd vaak tijdens de races deels goedgemaakt. Verstappen maakte diverse wereldstarts en had fraaie acties in huis om zo naar voren te komen. Zijn starts in Maleisië, Groot-Brittannië en Italië waren van ongekende klasse. De beloning bleef echter uit, want een negende plaats in Duitsland en tiende plaatsen op Silverstone en Spa-Francorchamps leverden geen punten op.

Een schamel puntje

Voor het eerst in zijn loopbaan leek 'Joss the Boss' zich echt helemaal thuis te voelen in een auto tijdens de races. De kwalificaties in de Arrows vielen tegen, Bernoldi was vaak sneller, maar op de zondagen stond er geen maat op Verstappen. Zijn aanvallende rijstijl leverde hem veel lof op, maar helaas weinig punten. In acht van de zeventien races finishte Verstappen in de top tien, waarvan eenmaal in de top zes. Anno 2019 had het hem volop punten opgeleverd (24 om precies te zijn), maar in 2001 slechts één schamel puntje.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris