Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule E

Spectaculaire podiumplaats Frijns, tweede overwinning voor Evans

Mitch Evans heeft op zondag de tweede race tijdens het E-Prix weekend van Rome gewonnen. De Nieuw-Zeelander won de spectaculaire race en zag wederom Robin Frijns terugkeren op het podium. De Nederlander had op spectaculaire wijze de derde plaats veroverd. Jean-Eric Vergne werd tweede.

Evans Jaguar Rome 2022
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Jaguar TCS Racing Team

In de laatste ronde van de Formule E-race in Rome kon het nog alle kanten op, maar uiteindelijk was het Mitch Evans die zijn tweede overwinning van het weekend behaalde. Achter hem eindige Jean-Eric Vergne als tweede en de derde plaats was er voor Robin Frijns, die een zeer spectaculaire race reed in Rome. Met zijn tweede podiumplek van het weekend blijft de Nederlander volledig mee doen in de strijd om de wereldtitel.

Nyck de Vries beleefde een moeizaam weekend in Rome en eindigde de race als vijftiende. De wereldkampioen liep daardoor dure punten mis in de strijd om de wereldtitel. Frijns staat door zijn tweede podiumplek van het weekend nu op de tweede plaats in de strijd om het wereldkampioenschap, drie punten achter de leider in het kampioenschap, Vergne.

Start zonder chaos

In de eerste race op zaterdag in Rome vlogen de brokstukken in het rond, maar tijdens de tweede race op zondag verliep de start voor iedereen zonder al te grote problemen. De kalmte in de eerste ronde bleek opvallend genoeg een thema in het eerste deel van de race. Waar er normaal gesproken veel inhaalmanoeuvres plaatsvinden in het begin van een Formule E-race, zo leken de coureurs de race nu wat beter in te delen. Daardoor bleef het verschil tussen de leidende coureur, Vergne en de nummer twintig, Dan Ticktum lang slechts tien seconden.

Achter Vergne was het Jake Dennis die de druk op de Fransman opvoerde, maar geen aanval in durfde te zetten. Dat kwam Dennis duur te staan, doordat Lotterer en Evans besloten om op succesvolle wijze de aanval in te zetten. De twee passeerden Dennis weliswaar snel, maar raakten daarna al snel met elkaar in het gevecht, tot groot genoegen van Vergne, die zijn voorsprong rustig kon uitbouwen.

Iets verder naar achter begon Frijns op dat moment op gang te komen. De Nederlander maakte een lastige kwalificatie mee, maar bleek over een goede racepace te beschikken. Frijns passeerde vrij gemakkelijk Jaguar-coureur Sam Bird en kwam zo de top vijf binnen. Snel werd duidelijk dat de Limburger meer wilde toen hij direct druk begon te zetten op de nummer vier, Jake Dennis. Op hetzelfde moment viel Antonio Giovinazzi echter stil, waardoor de safety car de baan op kwam.

Frijns strijd mee om de overwinning

Nadat de safety-car al vrij snel naar binnen kon, bleek Vergne de grote verliezer te worden van de safety-car fase. De Fransman verloor de leiding aan Evans, die op zaterdag de eerste race in Rome al op zijn naam had geschreven. Net als Evans maakte ook Frijns direct gebruik van de safety car, door direct Dennis te passeren. Dit deed Frijns op knappe wijze, al zal Dennis daar anders over denken, de Nieuw-Zeelander verloor door de verrassende aanval van Frijns namelijk drie plaatsen.

Een ronde later besloot Frijns de verplichte Attack Mode te activeren en dat bleek tactisch gezien een perfect gekozen moment. Frijns passeerde al snel nummer twee Vergne, om vervolgens de raceleiding in handen te nemen door Evans werkelijk voorbij te vliegen. De Jaguar-coureur was de schrik nog niet te boven of hij verloor ook zijn tweede plaats aan Lotterer, die inmiddels ook gebruik maakte van de verplichte Attack Mode van acht minuten.

Dat had als gevolg dat Lotterer niet veel later Frijns, wiens Attack Mode was afgelopen, vrij eenvoudig kon passeren en daarmee leek de Duitser op weg te zijn naar de overwinning in Rome. Niets bleek minder waar te zijn, aangezien nog geen halve ronde later de safety car opnieuw de baan op moest komen. Ditmaal doordat Alexander Sims' bolide tot stilstand kwam.

Chaotisch slotakkoord

Na de tweede safety car fase positioneerde Frijns zich dicht achter Lotterer, om zodoende het gevecht aan te gaan om de overwinning. Achter hem was het Evans die nog wijd moest gaan om zijn Attack Mode te activeren. Dat kostte hem een positie, maar uiteindelijk weinig tijd, omdat de winnaar van de eerste race zijn positie al snel terugpakte. Daardoor werd het Frijns en Lotterer zeer moeilijk gemaakt om de race te gaan winnen, aangezien Evans tot het einde van de race gebruik kon maken van zijn Attack Mode.

Op het rechte stuk schoot Evans direct voorbij aan Frijns, om twee bochten later ook Lotterer te passeren. Een geniale actie van de Nieuw-Zeelander, die hem de overwinning op leek te gaan leveren. Evans bouwde zijn voorsprong namelijk al gauw uit naar meer dan drie seconden, tot dat plots nog spannend werd. In de strijd om de podiumplaatsen eindigde Dennis in de muur, toen hij Bird probeerde te passeren.

De safety car kwam op de baan en de race leek zo te gaan eindigen, maar de wagen van Dennis werd snel opgeruimd door de marshalls in Rome, waardoor er nog een ronde overbleef in de strijd om de overwinning. Frijns begon de beslissende ronde op de derde positie en wist zijn podiumplaats vast te houden. Voor hem was het Vergne die nog alles uit de kast haalde om Evans voorbij te gaan, maar de Jaguar-coureur wist op knappe wijze stand te houden en veroverde zo zijn tweede overwinning van het weekend.

Geniet nog meer van jouw favoriete F1-site zonder advertenties, een exclusieve app én nog veel meer.

Check het snel!

Formule E-nieuws RN365 Nieuwsdossier

0 reacties

Viaplay
x
Exclusief Interview met Leclerc: 'Toen realiseerde ik me dat Max de titel ging winnen'