Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Spectaculairste F1-teampresentaties: Vrouw Horner 'onthulde' nieuwe McLaren

Vanaf morgen (maandag 15 februari barst het launchseizoen los in de Formule 1. In tijden van corona zullen over-the-top-presentaties geschuwd worden, iets dat sowieso een steeds schaarser verschijnsel is geworden. Dat was in het verleden wel anders!

Formule 1 en vrouwelijk schoon waren ooit onlosmakelijk met elkaar verbonden. In 1997, (vandaag precies 24 jaar geleden) begreep men dat bij McLaren maar al te goed en dus leukten de toen immens populaire Spice Girls de teampresentatie van de MP4-12 op. Liedje hier, lollig interview met David Coulthard en/of Mika Hakkinen daar. De twee coureurs verkeerden in ieder geval in charmant gezelschap. Jaren later zou Geri Halliwell (Ginger Spice voor de kenners) terugkeren als de vriendin en later vrouw van Red Bull-teambaas Christian Horner.

SAn2KHUIzJM

Waar in 1997 de Spice Girls het nog het drukst hadden op het podium, was het in 2011 het teampersoneel van McLaren zelf dat aan de bak moest. McLaren plaatste de nieuwe MP4-26 centraal op het plein, maar in de kaalst mogelijk vorm denkbaar. Uit alle windrichtingen kwamen vervolgens teamleden aangesneld om specifieke onderdelen naar de bolide te dragen en ze te monteren. De laatste onderdelen, de headrest en het stuurtje, werden door Lewis Hamilton en Jenson Button bevestigd, waarna het bouwmodel compleet was.

wbAKSkkMSAw

Als in 2002 het team van Jordan in DHL een nieuwe hoofdsponsor aantrekt, ziet teambaas Eddie Jordan direct zijn kans schoon flink uit te pakken tijdens de presentatie van de EJ12. Het transportbedrijf opereert over de hele wereld en heeft eigen vliegtuigen in beheer en dus 'landt' een geel DHL-vliegtuig op Brussels Airport, om vervolgens in de eigen loods van DHL de nieuwe bolide uit de cargo ruimte te halen. Spectaculair? Ontegenzeggelijk! Een garantie voor succes? Allerminst. Jordan raakte aan het begin van het vorige decennium in verval en ook de komst van DHL kon daar geen verandering in brengen.

Enkele jaren eerder, drie om precies te zijn, was het het nieuwe team British American Racing (kortweg BAR) dat opzien baarde door niet één, maar twee bolides te presenteren voor het nieuwe seizoen. Men had twee hoofdsponsors aangetrokken, één voor de ene auto en één voor de andere auto. Zo was er een 'Lucky Strike'-bolide en een '555'-bolide. De FIA was 'not amused', aangezien de regels voorschrijven dat twee auto's van hetzelfde team hetzelfde uiterlijk moeten hebben. De oplossing voor het probleem was overigens niet minder creatief dan het idee van twee verschillende auto's zelf. BAR combineerde de twee liveries met een ritssluiting die de twee kleurstellingen over de as van de wagen met elkaar verbond. Wow!

Een eervolle vermelding is er voor Benetton, dat eind jaren '90, begin jaren '00 jaarlijks flink wist uit te pakken op Italiaanse bodem. Nu trekt een felblauwe bolide in één van de vele pittoreske Italiaanse stadjes al snel de aandacht, maar wanneer je een standbeeld middels een kantelmechanisme plaats laat maken voor je nieuwe Formule 1-wagen, weet je zeker dat je de krantenkoppen haalt. Het was in de tijd dat de flamboyante Flavio Briatore aan het roer stond van de stal met Italiaanse roots, en met Briatore aan het roer weet je dat 'gewoon' nooit goed genoeg is.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi