Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Spektakel in Silverstone: Titelstrijd tussen Schumacher en Hill ontspoort na 'domme' crash

Na een seizoen vol gevechten om de wereldtitel in 1994, streden kemphanen Damon Hill en Michael Schumacher in 1995 opnieuw om het kampioenschap. Het was op het circuit van Silverstone waar de rivaliteit tussen de twee coureurs nóg groter werd, nadat een intensieve race eindigde in een deceptie voor beide rijders.

Damon Hill ving de Grand Prix aan vanaf poleposition. Ook Michael Schumacher startte vanaf de eerste startrij: hij kwalificeerde zich als tweede op ruim twee tienden van Hill. De Engelsman kende een goede start, evenals Ferrari's Jean Alesi. Alesi vertrok vanaf de zesde stek en lag bij het ingaan van de eerste bocht al tweede. In tegenstelling tot concurrenten Hill en Alesi had Schumacher een mindere start; de regerend wereldkampioen sloot in de openingsronde aan op de derde plaats.

Alesi toont spierballen

Hoewel de Ferrari van Alesi niet opgewassen was tegen de snelheid van Schumachers Benetton, verdedigde de Fransman sterk. Alesi wist Schumacher lang achter zich te houden. Terwijl het tweetal streed om de tweede plaats, vergrootte Hill zijn voorsprong. In de twaalfde raceronde had Hill al meer dan tien seconden voorsprong. Schumacher kreeg vrij baan toen Alesi zijn pitstop maakte in ronde achttien. De Duitse coureur verkleinde het gat naar Hill beetje bij beetje. Toen Hill naar binnen ging voor een pitstop, greep Schumacher de leiding.

Stuivertje wisselen

Halverwege de race werd duidelijk dat het team van Benetton koos voor een andere pitstopstrategie. Waar Hill en Alesi twee pitstops zouden maken, kwam Schumacher slechts één keer binnen. Na zijn pitstop kwam Hill op negen seconden van rivaal Schumacher terecht. Hoewel Hill even dichterbij Schumi kwam, vergrootte Schumacher kort daarna weer het gat wegens een mindere hoeveelheid brandstof in zijn Benetton-bolide. In ronde 31 maakte Schumacher zijn pitstop, waarna Hill de leiding overnam. De Duitser kwam twintig seconden achter Hill terecht. Na Hills tweede pitstop in ronde 41 ging de leiding weer naar Schumacher.

Bij het uitrijden van de pitstraat kwam Hill direct achter Schumacher terecht. Het tweetal beschikte over ongeveer evenveel brandstof in hun bolide. Het was de Brit die echter over nieuwere banden beschikte en zijn conculega onder druk zette. In ronde 46 deed Hill een ambitieuze inhaalpoging in Priory, welke verkeerd uitpakte. Terwijl Schumacher de bocht keurig aansneed op de racelijn, positioneerde Hill zijn Williams aan de binnenzijde. Hill verremde zich flink wat leidde tot een touché, waarna beide coureurs in de grindbak belandden. Schumacher was na afloop zeer teleurgesteld in Hill: "Ik weet dat hij voor thuispubliek wil winnen, maar het was een domme actie. Er was gewoon geen ruimte voor twee auto's, je kunt hier niet inhalen. Zelfs voor thuispubliek moet je jouw zenuwen onder controle houden. Ik denk dat hij onder teveel druk stond en iets probeerde dat gewoon niet kon." Tekst gaat verder onder foto. De afbeelding is puur ter illustratie, op de foto is de bolide van Hill te zien na een crash op het circuit van Monza in hetzelfde jaar.

Na het uitvallen van Schumacher en Hill streden hun teamgenoten Johnny Herbert en David Coulthard een tijdje om de overwinning. Herbert trok aan het langste eind en won zijn eerste race. Coulthard moest genoegen nemen met een derde plek na het uitdienen van een stop-and-go-penalty wegens te hard rijden in de pitstraat. Alesi werd tweede. Ondanks een bijzonder podium - met een overwinning van lokale held Herbert als kers op de taart - lag de focus in de media vooral op het voorval tussen kampioenschapsleiders Schumacher en Hill. De relatie tussen Hill en Schumacher was, op zijn zachtst gezegd, niet veel meer waard na de controversiële seizoensafsluiter in Adelaide een jaar eerder. Het beetje respect dat er (wellicht) nog was, verdween tijdens de Grand Prix van Frankrijk nadat Schumacher Hill beschuldigde van een brake-test. Toen het tweetal elkaar opnieuw raakte in het Verenigd Koninkrijk, was de maat vol. Schumacher wond er geen doekjes om dat hij klaar was met de acties van Hill en kreeg meermaals zijn gelijk in de media. Later dat jaar kwam het nog eenmaal tot een crash tussen beiden: Hill reed achterin de Benetton van Schumacher bij het aanremmen voor een chicane. De Duitser nam echter de mooist mogelijke vorm van wraak: met negen overwinningen uit zeventien races werd hij in Japan voor de tweede keer wereldkampioen.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal