Toen op donderdag Andretti en Cadillac bekendmaakten tezamen de stap naar de Formule 1 te willen maken, schreef RacingNews365 waarom de inschrijving van Andretti nauwelijks geweigerd kan worden . Als Andretti de plannen doorzet, is het zeer aannemelijk dat ze binnen enkele jaren op de grid staan. Maar met welke motor? Het antwoord op die vraag hangt een beetje af van het exacte moment waarop Andretti daadwerkelijk op de F1-grid wil staan. Pas in 2026 of al eerder? In dat laatste geval zal men terug moeten vallen op een kant en klare motor van één van de huidige fabrikanten, die vanwege de bestaande engine freeze al helemaal uit is ontwikkeld. De enige logische optie is dan de Renault-motor. In het verleden sprak Andretti al met Alpine daarover, maar zelfs als formeel niemand aan Andretti zou wíllen leveren, dan is Renault dat verplicht als leverancier met de minste afnemers. Op dit moment levert men immers alleen aan Alpine. De concurrenten leken bovendien nauwelijks enthousiast te worden van een mogelijk toetreden van Andretti, laat staan dat ze motoren zouden willen leveren. Een samenwerking met Alpine/Renault kan mogelijk ook nog verder gaan. Denk aan een constructie waarbij Andretti zoveel mogelijk auto-onderdelen van Alpine afneemt, zoals Haas F1 dat bijvoorbeeld bij Ferrari doet. Zo'n jaar in de luwte kan het team en de coureurs de tijd geven om ervaring op te doen, om het jaar erop volledig zelfvoorzienend te zijn en dat eventueel met een andere motorleverancier. Echter, stapt Andretti pas in 2026 in, dan doen ze dat in het jaar dat de nieuwe motorreglementen ingaan. Dat biedt in theorie perspectief. Onlangs legden we uit dat er in theorie in 2026 zes motorleveranciers (Porsche viel af) actief kunnen zijn : Ferrari, Mercedes, Renault, Red Bull Powertrains, Audi en... Honda. Laatstgenoemde meldde zich eind 2022 formeel bij de FIA als aspirant-motorleverancier, naar eigen zeggen om alle opties open te houden en om bij de gesprekken aangaande dit thema aanwezig te kunnen zijn.
De lijntjes met Honda zijn er al
Honda zou een logische kandidaat zijn voor Andretti Cadillac om mee in zee te gaan. Andretti werkt in de IndyCar reeds samen met Honda als motorleverancier, terwijl Cadillac een technische samenwerking met Honda heeft als het gaat om elektrische productie-auto's. Die link werd op donderdag tijdens de persconferentie van Andretti ook gelegd door het aanwezige journaille, waaronder ook RacingNews365 . Is Honda een optie per 2026? Mark Reuss, de president van General Motors - waar Cadillac onder valt - geeft antwoord: "Het moge duidelijk zijn dat we een grootse samenwerking met Honda hebben. Tegelijkertijd strijden we ook tegen Honda in IndyCar (de andere motorleverancier is Chevrolet, eveneens onderdeel van GM). Maar omdat er sprake is van een onderlinge relatie en wederzijds respect, hoeft dat geen issue te zijn." "Maar ik denk dat we over het motorvraagstuk in een later stadium uit zullen weiden", vervolgt Reuss, om vervolgens aan Michael Andretti te vragen of hij daar nog iets aan toe te voegen heeft: "Je hebt helemaal gelijk. Dat is inderdaad iets wat later aan bod zal komen." Maar dát er een deal ligt met een motorfabrikant werd wel duidelijk toen RacingNews365 daar naar vroeg: "Er ligt een ondertekende deal."
Meest gelezen